19 Januari 2010

demi kasih sayang

Alhamdulillah.Walaupun dah pukul 4.00ptg.Sekurang kurangnya aku masih lagi menunaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba.Yang sebenarnya kita telah berjanji di alam rohani lagi.bahawa kita hidup di dunia ni adalah sebagai hamba.Menyembah tuhan Allah.Tapi mungkin agak sibuk dengan urusan duniawi,kita terkadang telupa.

Dah la agak lewat,ditambah pulak tidak khusyuk.Tak tau la berapa je markah yang aku dapat untuk hari ni.Memang solat adalah bagi aku suatu yang menenangkan jiwa.Aku akan hilang marah bila solat.Aku akan hilang sedih bila aku solat.Sebab aku akan rasa gembira bila mengadap Allah.Aku rasa aku bertuah.

Tapi tadi aku mungkin terlalu memikirkan akan sesuatu.Aku tak dapat merasai ketenangan solat seperti yang aku alami sebelum ni.Aku mengambil kesempatan ketenangan semasa solat untuk memikirkan hal dunia.Walaupun ianya adalah sebagai tanggungjawab aku juga sebagai insan.

Aku terfikir mana students aku ni.Kelas pukul 3.00,dah pukul 4.00 tak muncul muncul.diaorang tak nak belajar ker?diaorang tak rasa rugi ke bayar gaji aku tapi biarkan aku duduk je kat kerusi ni tunggu diorang.Aku sampai tangguhkan waktu solat untuk mengajar(alasan lambat solat kot).Tapi diaorang selamber je tak datang.Mungkin diaorang gi solat dulu kot.Tak adil betul.

Tu di raka'at yang pertama.Di raka'at yang kedua lain pula ceritanya.Dah datang kelas,dah ada peluang belajar,dah macam macam lagi.Tapi tak juga nak belajar.Main main.Baring baring.Diaorang tak fikir ke,takde orang yang akan jumpa diaorang kat mana mana dan ajar melukis.Melainkan dalam kelas lukisan.Yang diorang bayar ni.

Di raka'at ketiga aku cuba memikirkan cara mengatasi.macam mana untuk aku sedarkan mereka bahawa mereka sekarang ni berada dalam kerugian.Aku nak cuba bantu mereka.Sebab aku rasa duit yang mereka bayar untuk aku bukanlah sekadar untuk mengajar mereka melukis,sejarah,fotografi.Tetapi untuk mengajar mereka berfikir,jadi seorang insan.Manusia.
Aku tak mahu layan mereka seperti pengembala dengan sekawan lembu.Aku tak akan menakut nakutkan mereka seperti singa menakutkan dubuk.
Sebab semua yang di atas tu adalah suatu lumrah SEBAB DAN AKIBAT.sebab tak masuk kandang,lembu kena pukul dan sebagainya.Sebab tak menjauhi singa,dubuk kena makan.

Aku nak mereka berfikir dan menghargai masa,peluang,maruah.Walaupun maruah aku mungkin tercalar dengan pendekatan kasih sayang yang aku gunakan sekarang ni.Aku tak marah.Aku tau,kalau aku marah,mungkin akan menjatuhkan maruah mereka.Jadi aku biarkan saja.Aku pejam mata.Aku senyum.Ye kasih sayang.

Dan di raka'at yang ke empat,aku macam sudah dapat suatu cara penyelesaian masalah ni.Namun tahap keberkesanannya tu masih lagi dalam percubaan.Caranya adalah seperti sekarang ni la.Melalui BLOG ni.Aku tau,Students aku semua bijak bijak.

Boleh berfikir dengan rasional.Tapi mungkin perlukan dorongan yang kreatif.

Tiada ulasan: