27 Januari 2010

Jadi la pendengar yg baik



Masa zaman sekolah menengah aku dulu,bagi aku merupakan era kegemilangan zaman remaja aku.Terutamanya masa di tingkatan 5(Berani).Kenapa aku berkata demikian?huh..

Sebab masa tu merupakan peralihan antara zaman kegelapan aku kepada suatu era baru.Macam yang berlaku kat eropah tu.Peralihan zaman feudal kepada zaman renaissance.Kenapa aku berkata demikian sekali lagi?huh sekali lagi..

Sebab sebelum tu aku bukanlah seperti sekarang ni(graduan).Dan tak mustahil jika tiada seorang pun yang pernah terfikir bahawa aku akan jadi seperti sekarang.Malah aku sendiri pun tak pernah terlintas.Sebab dalam keluarga aku,aku merupakan yang paling muda menamatkan zaman persekolahan.Aku mula berhenti sekolah di usia 12 tahun(darjah 6).Maka bermula la zaman gelap aku.Pada masa tu aku terlalu obses dengan lombong tinggal area kampung aku.Pagi je aku mula gi ke lombong tersebut.Hari dah senja baru aku balik  ke rumah.Zaman tu memang merupakan zaman gelap peringkat pertama.Sebab lepas tu aku sambung balik belajar di sekolah menengah.Dan sekali lagi aku berhenti sekolah di tingkatan 3.Mungkin pengaruh rakan sebaya,aku kembali ke era yang juga boleh dianggap gelap.Aku berhenti sekolah dan menjadi kutu lepak di kampung.Kerja kilang kayu.

Nasib baik aku cepat sedar,jadi aku sambung semula sekolah.Tapi agak lewat juga la,aku masuk tingkatan 4 pada usia 17 tahun.Aku mula melangkah ke era baru yang mungkin aku tak akan ulangi perangai seperti sebelum ni.Aku sudah tak lagi pergi ke lombong tinggal,aku sudah tak sanggup bekerja kilang kayu.

Bukan apa,kerja kilang kayu tu panas.Kalau kat lombong tu,lagi la panasnya.Tempat lapang.Tu la menyebabkan kulit aku jadi gelap.hehe..

Tapi bila dah masuk tingkatan 4 dan seterusnya tingkatan 5,aku dah mula cerahkan kulit.Almaklum la,hormon2 testoran pun dah mula merembes.Keinginan untuk kontrol hensem pun dah mula menjadi-jadi.

Dah mula ada awek.Dah meniti jalan2 glamour.Jadi pengawas.Siap jadi penyanyi nasyid lagi.Memang gemilang la masa tu.
.......................................

Di sebalik dunia glamour yang aku lalui tu,aku merupakan seorang 'pendengar yang baik'.Yang mana merupakan sesuatu yang perlu ada pada seorang kaunselor;Tu pun kata seorang kenalan aku dalam sebuah perjalanan.Dan seterusnya kami menjalinkan hubungan cinta selama hampir 3 tahun.Akhirnya putus jua.ceh.

'pendengar yang baik' tu dari zaman sekolah, sehingga la ke zaman universiti dan sehingga sekarang masih lagi aku praktikkan.Dan mungkin dengan cara itu juga la aku mempunyai ramai kawan rapat yang agak luar biasa.Tapi sebenarnya biasa je.Macam dengan Ida(hehe)

Kalau zaman sekolah tu,aku merupakan pendengar kepada awek aku la.Semua masalah dia,aku yang simpan.Guru kelas aku yang mengatakan aku merupakan seorang pendengar yang baik.Sebab masalah dia pun cerita kat aku.

Zaman U pula aku jadi pendengar kepada kawan2.Cerita sedih,serita gembira,cerita kelakar,cerita cinta dan cerita ntah pehapa pun ada.Tapi aku tetap setia mendengar.

Begitu juga di zaman kerja ni,aku jadi pendengar kepada rakan sekerja,pendengar kepada student.Dan aku akan teruskan menjadi seorang pendengar.Pendengar yang setia.Dan sehingga sekarang,aku tak pernah menceritakan cerita2 tersebut dengan orang termasuklah dengan si pencerita tersebut.

Bagi aku,untuk menjadi seorang pendengar yang baik,kita tak seharusnya ceritakan kembali cerita tu.Mungkin tu adalah rahsia.Mungkin tu adalah maruah.Mungkin tu adalah amanah.Yang pasti tu adalah suatu kepercayaan orang kepada kita.

p/s: tak perlu buat muka sedih kalau kawan cerita perkara sedih.tapi jangan pulak gelak.

2 ulasan:

darwina berkata...

ye! aku suke ko jd pendengar yg setia.. aku pun nak jd gak.. hekhekhek~

suriza berkata...

yap..
udi mmg seorg pendgr yg baik...
thanx udi sbb dgr cte2 aku ye