5 Januari 2010

photografi v sejarah seni grafik

Aku rasa macam nak menulis diari la pulak bermula hari ni.sebab aku tahu,blog ni bukan ada orang baca pun selain aku sendiri je yang baca balik.tapi takpe la,sekurang kurangnya aku cuba untuk menulis seperti kawan kawan aku yang lain.sebenarnya takde la kawan kawan sangat pun.sebab yang aku tahu,hanya kawan je.bukan kawan kawan pun.sebab kawan kawan aku,aku tak tahu pun mereka ada blog ke tak.tapi kalau kawan tu aku tahu la.macam si gemuk.sebab aku selalu juga la terbaca blog beliau dikala aku ada masa terluang dan tak tahu nak buat apa kat offic.

tapi sebenarnya secara peribadinya,aku kagum dengan si gemuk tu.(sebab aku tahu di tak baca blog aku ni,boleh la aku puji puji sikit dia.kalau tidak,aku mungkin akan membuatkan dia lupa diri dan berdosa nanti).kagumnya aku dengan gemuk ni,beliau banyak menyedarkan aku dan mungkin orang lain juga tentang perkara perkara yang kebanyakkannya semua orang pernah buat tapi tak pernah fikir balik untuk diperkatakan.contohnya melukis di atas sejadah di masjid, flush pam toilet sebelum habis kencing dan ada la beberapa lagi.aku pun dah lupa.

si gemuk ni juga bagi aku adalah seorang yang peka dengan isu isu semasa dan beliau mempunyai pendapat sendiri.sepertimana yang beliau mengulas tentang cerita Avatar.kerana ulasan beliau tentang cerita itu,aku rasa tertarik untuk menonton cerita tu.tapi tak tengok lagi pun. beliau menggunakan gaya bahasa yang kadang kadang berunsur sastera klasik dan kadang kadang menggunakan gaya bahasa moden menampakkan beliau ni seorang yang berpengetahuan.tapi betul ke tak istilah istilah yang digunakan tu pula bergantung kepada ilmu pengetahuan si pembaca la nanti.pengunaan metafora,personafikasi dan gaya bahasa yang segar membuatkan aku agak kagum la dengan beliau."filem ni sebagai gula gula untuk mata" merupakan sepotong ayat dari blog beliau.dalam sekali makna.member kat meja sebelah aku langsung tak faham dan tak kagum dengan ayat tu.hampeh betul orang akaun ni.

aku juga sebenarnya teringin untuk jadi seorang pencerita macam beliau.cerita zaman kanak kanak,cerita zaman sekolah,cerita percintaan dan macam macam cerita.bagi aku,si gemuk memang seorang penglipurlara la..

eh tapi aku ni dah tersalah karangan la.yang aku gi tulis pasal mamat gemuk ni kenapa.padahal bukan hebat sangat pun dia tu.tertidur sambil berdiri dalam komuter,pernah kena pulau dengan bapak dia, dan banyak lagi la.hahaha.

kembali pada cerita fotografi  dan sejarah seni grafik aku ni.
aku sebenarnya baru balik dari kelas fotografi 1 jam yang lalu.fotografi ni merupakan antara 2 subjek yang aku ajar semester ni yang ada final exam.aku sebenarnya keliru dengan subjek foto ni.adakah aku perlu ajar pelajar pelajar aku ni untuk menjawab exam ataupun aku perlu ajar mereka untuk jadi seorang photographer.aku kalau boleh nak mereka dapat kedua dua.tapi,dengan kamera SLR yang ada 1,pelajar ada 19 orang.apa je yang aku boleh tunjuk dan bagi mereka praktiskan dengan kamera tu.tapi kalau mereka belajar untuk menjawab exam,memang takde masalah la,sebab semua ada dalam nota.tinggal baca je.

sejarah seni grafik.midsem hari tu semua dapat markah penuh.ni buat aku takut.

zizie ezatte lelaki???
*lawak yang aku rasa si gemuk buat paling tak kelakar.padahal dia la peminat setia drama EMIL EMILDA.

panjang jugak aku mengarang kali ni.padahal nak baca sendiri je nanti.siap berkecep luar lagi.hehehe
.

Tiada ulasan: