5 Februari 2010

ini cerita aku (part 2)

Seadanya aku di kampung hari tu,aku juga bawa mak aku  keluar gi beli barang2 dapur kat Gua Musang;sebuah pekan yang paling dekat dengan kampung aku.Lebih kurang 25km je jaraknya.

Sambil tunggu mak aku beli barang2 tu, sempat juga la aku pusing2 kat pasaraya tu.Siap beli kemeja kerja lagi.Warna pink lagi tu.hehe..Tapi tak pink sangat la.

Dalam perjalanan tu aku ada la buka cerita pasal adik aku.Bukan mengumpat.Tapi mengambil tahu.Tapi tak bertanyakan pada tuan punya badan sendiri.Ni la salah satu rahsia keluarga aku.Tak tunjuk yang kami saling mengambil berat.Mungkin tak nak buat dia rasa terharu.huhu..
....................
Aku kasihan dan bersimpati dengan adik aku tu.Kenapa aku berkata demikian..
Dia seorang yang rajin,bercita-cita tinggi, dan sebagainya la yang patut ada pada seorang pelajar masa di zaman sekolah dahulu.Kalau nak dibandingkan dengan aku umpama langit dengan bumi la jaraknya.Tapi mungkin Allah menantikan sesuatu yang lebih besar untuknya.

Sejak dari sekolah rendah,sehingga ke sekolah menengah(PMR,SPM)dan sehinggalah STPM resultnya memang tidak menghampakan.Sepanjang tempoh tu aku tak pernah tengok dia main2 dalam pembelajaran dia.Tapi sebagai data entry kontrak kat Gua Musang aku rasa bukanlah harganya usaha dia selama ni.Mungkin Allah menantikan sesuatu yang lebih besar untuk dia.Insyaallah.
..................

Cita2 besarnya terkubur setelah beberapa memohon untuk melanjutkan pelajaran ke universiti gagal.Entah apa silapnya.Salah pilih krusus ke,salah isi borang ke.Wallahualam..
Sebagai seorang yang tabah,dia mencuba pula untuk membina kerjaya.Memasuki bidang kerjaya yang diminati.Jadi pegawai Polis.Juga beberapa kali percubaanya.Malah sudah sampai ke peringkat yang terakhir pemilihannya pun.Tapi masih gagal mendapat tempat.Mungkin bukan rezeki dia di situ.Allah Maha Pemurah.

Sekarang ni,setelah kontraknya tamat hujung tahun lepas kat KASEDAR Gua Musang tu,jadi tukang masak sepenuh masa je la kat rumah.Mungkin Allah ada menantikan yang lebih besar untuk dia.Insyaallah.
...................
Aku rasa aku macam tak layak jadi apa yang aku jadi sekarang.Aku rasa tak adil untuk adik aku tu.Tapi aku tahu,Allah Maha Adil.Aku patut bersyukur.Adik aku pun patut bersyukur.Kita semua patut bersyukur.
Allah Maha Kuasa.

Tiada ulasan: