5 Februari 2010

JIHAD...

Alhamdulillah.Hari ni aku diberi lagi kesempatan untuk menunaikan Solat Jumaat.Berpeluang lagi mendengar khutbah Jumaat untuk hari ni.Tajuk yang dikupasnya pun agak berkaitan dengan isu yang timbul baru2 ni.di negara kita la.Jihad.Ok la,jihad tak semestinya berperang.Tapi mengikut apa yang aku faham adalah,jihad tu mempertahankan.Mempertahankan agama,negara,bangsa,jiwa dan apa saja hak kita.Kalau agama,negara,bangsa,hak kita tergugat dan digugat,aku rasa kita perlu berjihad.

Aku tak berani cakap panjang pasal ni.Aku tak nak tidur lokap.
..............................

Yang aku nak bercakap tentang semasa Solat Jumaat tadi adalah,mengenai markah solat aku tadi.Mesti dah kurang.Ya la,tengah khusyuk solat,tiba2 terdengar(tak khusyuk sangat rupanya) nada dering sebuah henset(jenama nokia kot).Bukan sekali.Tapi dua kali.Bukan yang aku.Tapi jiran ke2 sebelah jiran ke2 aku.jauh juga la.

Aku apa lagi,mula la aku fikir pasal tu.Mula la tak puas hati.Aku tak marah mamat yang lupa nak silenct tu.Dah dia lupa kan,nak buat macam mana.Aku pun kadang2 lupa.Bukan setakat nak silenct henset dalam masjid je,malah siap pernah lupa nak lock pintu toilet lagi.Nak keluar tu baru perasan.huh bahaya betul.Lupa nak on lampu kereta.hehehe

Berbalik pada deringan henset tadi,aku rasa macam nak tanya beberapa soalan je pada yang membuat panggilan tu.
-penting sangat ke panggilan tu?
-anda tahu ke siapa yang anda call tu?
-adakah anda tidak tahu yang anda sedang call seorang lelaki islam?
-anda tak tahu ke hari ni hari jumaat dan ni adalah waktu orang sembahyang?
-adakah anda fikir orang yang anda call tu jenis yang tak pergi sembahyang Jumaat?

p/s:Jangan lupa lock pintu toilet ye mantee2.hehe

1 ulasan:

eL'ds neddy berkata...

mkungkin isteri lelaki tu kol nak bagi tau perkara yang buruk telah berlaku , mane la kite tau...