22 Februari 2010

'KITA'

Manusia akan meletakkan diri sendiri di tempat yang pertama secara normalnya.Tapi mungkin ada yang tidak perasan akan tindakan spontan tersebut.Namun untuk membuktikannya,kita boleh melihat sekeping gambar foto.Terutamanya gambar yang diambil beramai-ramai.Pasti kita akan cari gambar kita terlebih dahulu.Nak tengok muka kita macam mana,senyum kita manis tak,baju kita sesuai tak.Betul tak?ke tak betul?Tapi aku takde la cari gmbar aku sebab nak tengok senyum,baju dan sebagainya tu.Sekadar nak tahu je,aku ada ke tak dalam gambar tu.

Begitu juga kalau kita dalam situasi yang konflik(terutamanya berbincang,gaduh dll).Sekali lagi kita akan meletakkan diri kita di tempat pertama.Di pihak yang benar.Pihak yang betul.Kalau rasa macam kurang betul pun,sedaya mungkin kita cuba pertahankan yang kita punya betul.Kita cuba salahkan pihak yang satu lagi tu juga sebab tak boleh terima pandangan kita.

Ah lupakan saja semua tu.Mungkin korang pembaca bukan macam 'kita' yang  aku tulis tu.Kan?

Tapi ada lagi situasi yang agak dapat menggambarkan apa yang aku perkatakan tu.HUTANG!Semua orang tahu hutang tu wajib dibayar walaupun tak dituntut.Dan semua orang yang berakal akan tahu,apabila seseorang itu memberikan pinjaman ataupun hutang kepada seseorang yang lain,maka orang itu berharap orang yang lain itu membayar balik hutang akan tersebut.Fuh...

Untuk nilai RM250.00.Di awal bulan bukanlah nilai yang besar.Tapi sebaliknya di akhir bulan.

Mungkin bagi pihak yang memberi hutang tu akan cakap kepada yang meminjam,"takkan banyak tu pun tak boleh bayar.Nak kena minta berkali-kali?"

Tapi bagi pihak yang berhutang pula akan cakap,"ala hutang banyak tu pun kecoh,sampai call berkali-kali nak minta hutang".

Maka kalau anda berada dalam situasi di atas,apakah tindakan anda..

Selamat Membayar Hutang..

2 ulasan:

Kak Shida berkata...

Kita cakap pula kat orang yang berhutang tu "Kalau dah tau tak banyak kenapa tak nak bayar lagi"

eL'ds neddy berkata...

Kepada orang yg berhutang
"Nasib baek gua call lu mintak utang.Kalau gua call lu mintak nyawa lu boleh kasi ka??"