3 Februari 2010

Malam tadi

Malam tadi,seperti malam2 yg sebelum ni.Tapi agak berbeda juga la.Sebab biasanya aku keluar makan naik motor je.Tapi malam tadi,aku terpaksa gi dengan kereta.Motor aku tak boleh start plak.Dari pagi.Gi kerja pun sekarang ni dah dengan kereta.Jem tak payah cerita la.

Ok.Kembali pada cerita malam tadi.Aku masuk dalam kereta dan hidupkan enjin.Dan secara automatiknya radio pun terpasang dengan sendirinya.Aku bukan nak cerita yg aku terkejut dengan radio yg hidup sendiri tu.Bukan..

Tapi yg menarik perhatian aku adalah lagu yg sedang ke udara masa tu.Lagu dendangan Achik(spin) dan Nana.Lagu baru mereka.Tapi aku bukan nak ceritakan lagu tu.Bukan..

Yg aku nak ceritakan adalah tentang situasi tu.Adegan tu.Suasana tu.Adegan tu pernah berlaku dalam hidup aku sebelum ni.Adegan di mana aku masuk dalam kereta,hidupkan enjin,radio terpasang,lagu Achik dan Nana ke udara(siap rangkap yg sama lagi).Betul.Aku tak tipu.Sebab aku hafal lagu tu.

Dan tu sebenarnya bukan yg pertama kali aku perasan benda2 yg macam tu.Sebab,2 3 hari sebelum tu pun perkara yg hmpir sama berlaku.Semasa aku dalam perjalanan balik kampung hari tu.Ketika melalui sebuah kampung(Ulu Atok),sambil drive tu,aku terpandang ke langit dan ternampak la yg bulan mengambang penuh malam tu.Purnama.Tapi bukan aku nak cakap aku ternampak kelibat UFO melintasi bulan tu.Bukan.

Yg menjadi persoalan seketika dalam fikiran aku adalah,aku rasa macam pernah alami situasi tu.Lalu kampung tu,nampak bulan purnama.Hampir 2km juga la aku berfikir pasal tu.Dan akhirnya aku dapat jawapannya.Aku memang berada kat situ sebulan yg lalu.Melalui jalan tu.Jawapannya aku balik kampung menjenguk keluarga setiap purnama.
Sayangilah keluarga anda...
....................................

Hidup kita ni sebenarnya berputar di kawasan yg sama je.Kita melakukan kerja yg sama.Rutin yg sama.Tidur,bangun,makan,berak dll.Tapi kita masih boleh berubah.Boleh mengubah.Jangan tak makan,jangan tak tidur,jangan tak tidur,jangan tak berak dan jangan tak dll tu.
Mari muhasabah diri...

1 ulasan:

suriza berkata...

best...
menghiburkn ati...
patut la msuk ofis lmbt, moto rosak upenye...
n spt yg ko kata, aku pun slalu alami benda yg sama...
rasa mcm benda tu dh penh jd sblm ni...

*suriza*