1 Februari 2010

ini cerita aku

Sepertimana dinyatakan dalam tajuk entry aku yg terakhir(kepada pembaca setia aku la),iaitu aku balik kampung hujung minggu lepas.Lepas je kerja hari jumaat tu,aku terus bertolak balik kampung.Malam juga la sampai kat kampung.Dalam pukul 10 lebih kurang.Seperti biasa,mak aku akan bertanyakan adakah aku nak makan.Sebab dia tahu,semua anak2 dia tak akan berenti makan dalam perjalanan.Lagi satu,ni adalah rahsia rumah aku.Keluarga aku mesti akan menyimpan sedikit makanan makan  malam.Dengan kata lain,keluarga aku tak akan menghabiskan makanan malam kami.Ia adalah untuk sekiranya salah seorang dari ahli keluarga kami yang tiba2 muncul ataupun balik kampung.Macam aku.Sebabnya,budaya keluarga aku tidak memberitahu dahulu sebelum balik.Suprise la konon.Lagi satu mungkin sebab tak nak bagi mereka yang di kampung tu tertunggu-tunggu.Lambat sampai kan risau.Fikir lain.

Lepas makan tu,aku seperti biasa la.Bentang tilam dan tidur.Waktu malam agak berat la untuk mandi kalau di kampung aku.Maklum la,kampung aku tu berada di Banjaran Titiwangsa.Sejuk yang amat.

Esoknya(Sabtu) aku masih lagi dapat bangun seperti biasa.Alhamdulillah.Plan aku untuk hari ni agak besar juga.Kerana aku merancang untuk membawa mak dan adik2 aku ke Rantau Panjang.Kelantan.Sempena dengan aku yg dah pun ada sebuah kereta yg bonet(ruang letak barang2) yang agak besar berbanding dengan Myvi dan Viva.Lagipun mak aku sudah lama berkira-kira untuk pergi ke sana bila aku dah beli kereta.Nak beli periuk besar(saiz 50).Katanya kalau nak buat kenduri nanti takde la nak kena pinjam orang punya lagi.Betul jugak.

Seronok juga buat aktiviti macam tu sekali sekala.Kalau selalu tak tahan la.Penat,belanja minyak,makan. Kopak juga la.Tapi takpe,demi nak tunaikan permintaan seorang ibu.Kalau nak di bandingkan dengan jasanya pada aku selama ni.Tak terbayar beb

Sepanjang perjalanan tu bermacam benda la yang kami dan aku lalui.Seperti permandangan kampung2,hutan,air terjun dan ada juga aksi yg mendebarkan;sebuah kereta meluncur laju memotong kereta aku tanpa memberikan signal untuk memotong terlebih dahulu.Bukan tu je,Mengekori rapat di belakang kereta tersebut adalah sebuah kereta peronda polis.Rupanya mereka main kejar2.Gila bahaya.Macam dalam cite omputih je aku tengok.

Tapi adegan tu tak cukup mendebarkan lagi bagi aku berbanding dengan satu lagi situasi.Situasi yang membuatkan aku hampir nak patah balik dan batalkan perjalanan ke Rantau Panjang tersebut.Tapi aku gagahi juga la sebab dah dekat nak sampai destinasi.Situasi tersebut adalah kerja2 membaiki jalan.Fuh..Anda bayangkan la,dengan kereta aku yang berwarna putih tu.Lalu pulak atas tar cair yang baru mereka curah tu.Setiap butir pasir yg kena kat kereta aku tu membuatkan aku resah,berpeluh dan rasa seronok perjalanan tu seolah olah direntap.Aku hanya fikir bila la nak sampai.Macam mana la aku nak cuci tar tu.Boleh hilang ke tak.Dan macam2 lagi la persoalan.

 Tapi tu semua akan baik2 saja.Sebab niat aku adalah untuk mengembirakan mak aku.Dan hari tu pukul 12 malam juga la kami baru sampai ke rumah balik.Penat.Balik terus tidur.Mandi?tidak.Sejuk.

..............bersambung........................

1 ulasan:

suriza berkata...

perasaan seseorang yg mempunyai keta baru...
dan kasih terhadap ibunya...

*su*