15 Mac 2010

aku yg stress

hidup bukan melabuhkan sauh,tapi berlayar jauh.

Aku tak bercadang pun untuk berhujah panjang tentang  ayat di atas tu.Hari ni aku cuba untuk memberikan sedikit cadangan atau pun tip mengawal,mengurang,mengalih perhatian tentang perasaan marah,tension,stress,moody dan sebagainya.

Entri ini adalah hasil dari pengamatan dan research aku secara tidak formal.Aku dapati ramai orang sekarang menghadapi stress.Masalah kerja,masalah keluarga,masalah hubungan,masalah ekonomi,masalah jiwa,masalah kendiri dan juga tidak kurangnya dengan masalah yang tak tahu apa masalahnya.

Dan ramai yang tak tahu untuk menyelesaikan mahupun mengurangkan sedikit masalah tersebut.Ini yang akan membuatkan masalah ini bertambah rumit dan sukar untuk dihadapi lagi.Maka berlakulah tindakan-tindakan yang diluar kawalan.Tindakan yang mungkin akan memberi kesan yang buruk atau separa buruk.

Untuk makluman,semua orang ada masalah.Mereka,dia,kamu dan aku.Semua orang ada masalah.Memang mustahil kalau cakap tak pernah ada masalah atau pun stress.


Untuk menghadapi masalah..
Pada pendapat aku,kita sepatutnya jangan cuba lari dari masalah tersebut.Jangan cuba untuk tak nak fikir.Sebab kalu kita cuba untuk tak nak fikir masalah tu,maknanya kita sedang cuba fikir masalah tu la.Contohnya kita nak tidur.Tapi kalau kita asyik fikir yang kita nak tidur,kita tak akan dapat tidur la.~betul ke contoh ni.lantak la

Fikirkan perkara lawak yang pernah anda alami juga mungkin dapat mengurangkan sedikit stress.Sekurang-kurangnya dapat la anda tersenyum seketika.Contohnya pengalaman anda sedang berborank dengan kawan,tiba-tiba anda mengeluarkan bau yang dasyat(kentut) dan kawan anda bising-bising.Tapi anda pun turut bising sama kononnya bau tu bukan milik anda.

Untuk mengalih perhatian pula,anda mungkin boleh bercakap dengan kucing kat rumah anda atau pun kucing jiran.Bertanya khabar dengan kucing tu.Dah makan ke belum.Secara tidak langsung anda akan jadi orang gila sekejap.Orang gila takde masalah kan.hehehe

Paling tidak pun,anda akan terfikir kenapa la aku sarankan benda yang macam ni kat anda.

Dan kalau anda berada di aras yang agak tinggi sebuah bangunan dan kebetulan anda berada berhampiran dengan tingkap yang boleh dibuka.Ya.Anda tak perlu fikir panjang lagi.Pergilah.

Yang pastinya masalah atau pun stress kita tu bukan untuk kita kongsi dengan orang atau benda yang kita sayang.Jadi kalau kita ada masalah,cubalah untuk selesaikan.Jangan jadikan orang lain atau benda lain sebagai mangsa keadaan.

Tiada ulasan: