31 Mac 2010

ini satu RAHSIA

Sebagai meneruskan kesinambungan seorang pencerita,setiap apa yang dilalui,didengar,dilihat.Rasanya ingin saja ditulis dan diceritakan.Walaupun tak pasti penulisan tersebut ada pembaca atau tidak,difahami atau pun tidak.Tapi tu bukan suatu alasan yang konkrit untuk aku tidak lagi menulis.Berfikir..

Ini adalah cerita tentang rahsia.Ramai antara kita yang ada rahsia.Bukan ramai,tapi semua orang ada rahsia.Rahsia.benda yang tersembunyi(diketahui oleh satu atau beberapa orang sahaja)mengikut kamus dewan edisi tiga yang aku pinjam dari Ila..

Minggu lepas aku balik kampung sebab ada panggilan kecemasan,atuk sedara sakit.Koma.Orang tua..Tapi bukan itu rahsianya.~
Macam biasa la,bila jarang-jarang je balik kampung.Banyak la cerita-cerita yang terlepas.Dan sekiranya tidak diceritakan secara lisan kelak,maka aku atau kami yang berada diperantauan ni tidak tahu perkembangan di kampung.

Untuk kali ini,cerita yang aku dengar agak tragis juga la.Dan mungkin boleh diambil pengajaran.Cerita tentang sebuah kematian seorang kenalan aku masa di kampung.Kenapa aku katakan tragis?Sebabnya kematiannya adalah rentetan daripada suatu rahsia antara kawan-kawan yang dipercayai.Kerana rahsianya didedahkan oleh kawan tersebut,maka berlakulah pergaduhan.Dalam pergaduhanyang di luar kawalan tersebut dia telah menetak kawannya itu dengan sebilah parang dan menyebabkan kawannya itu koma..Tapi kawan dia tu bukan atok  sedara aku ye.jangan salah faham.~
Kerana ketakutan,dia melarikan diri dengan sebuah motosikal.Sepupu kepada kawan yang dia tetak tadi telah mengejar dan melanggarnya sehingga mati.Tamat.Ini bukan salah satu babak dalam drama TV.ini realiti.

Itu adalah sebuah cerita tentang rahsia.Rahsia akan tetap rahsia selagi kita tidak menceritakan pada orang lain.Rahsia tidak mampu dibeli dengan kepercayaan.

Selain diri kita,adalah orang lain.tak faham,sudah!...babai

terima kasih kpd Lin sebab bagi aku guna laptop dgn broadband sekali malam ni.

Tiada ulasan: