24 Mac 2010

PAPA yang bergaya

Belajarlah rajin-rajin wahai anak bangsaku.Jangan pedulikan apa orang nak kata.Dan jangan peduli juga apa yang aku nak kata ni.Memang sifat orang,suka mengata.Dan memang sifat aku juga suka mengata.Tapi aku tak peduli,sebab aku ni jenis yang tak peduli apa orang kata.

Okey.Sebagai intro,yang di atas tu sudah memadai kot.
Memang tiada siapa lagi yang akan menyangkal bahawa pelajaran amat penting untuk sesiapa saja.Kerana dengan belajar la,ilmu dapat diperolehi.Dan dengan ilmu la,segala-galanya akan jadi best.Dan dengan best la,kita akan bertambah best lagi.Huh.

Dengan belajar bersungguh-sungguh,dan ilmu penuh di dada,baru la kita dapat hidup dengan bergaya.Berlagak pun boleh disifatkan juga.Tapi tu adalah yang kebanyakkan berlaku.Tapi ada juga yang seperti padi.Makin berisi,makin menunduk.

Dalam situasi lain pula,dengan belajar bersungguh-sungguh terutamanya sehingga ke menara gading(istilah dulu,tapi sekarang dah tak berapa gading sangat dah) iaitu universiti.Pasangan pun senang dapat.Hehe.
Pernah terjadi pada aku,tapi ni merangkap hipotesis la.Aku pernah berkenalan dengan seorang wanita dalam satu perjalanan.Dalam bas,dia seorang penuntut di sebuah pusat pengajian tinggi.kami bertegur sapa,bercakap sepatah dua.Sebab tak nak dianggap sombong.Orang melayu kan peramah.Mungkin....
Perjalanan tu berjalan seperti biasa.Sehinggalah gadis tersebut bertanyakan secara tepatnya destinasi aku.Dan apakah tujuan aku ke sana.Bila aku cakap yang aku nak balik ke Universiti.Dan aku adalah seorang pelajar universiti,reaksi gadis tersebut pun dah mula berubah.Dah tanya nama,minta nombor phone.hehehe..
Anda bayangkan kalau aku cakap aku nak balik kilang dan aku kerja kilang kayu.Adakah gadis tersebut akan cuba memikat anda?Jadi belajar la betul-betul.

Begitu juga dengan kerja orang yang belajar.Kerja office.Ada aircond.Pakai smart,tie besar,kulit pun bersih,nama jawatan pun bukan calang-calang.Mesti,bakal mertua pun senang hati je nak terima sebagai menantu.
Cuba cakap kita duduk kampung,kerja toreh getah.Berat je hati bakal mertua nak terima.Zaman sekarang..
Walaupun harga getah mahal sekarang ni.
Walaupun gaji kerja office lagi murah dari penoreh.
Tapi penoreh getah tak cukup bergaya

Jadi kepada semua,jangan peduli cakap aku ni.Belajar rajin-rajin.Jangan berhenti belajar dan tanam getah pula.

"biar papa,asal bergaya"

Tiada ulasan: