5 April 2010

PERFORMANCE..

Hari ni aku nak bercerita kepada pembaca blog aku tentang sebuah kehidupan.Tapi sebelum tu aku nak anda bayangkan satu situasi  ni.Situasi yang mana telah digunapakai dalam kehidupan dan ada juga yang mengatakanya "lumrah".

Secara sedar mahupun tidak sedar,kita semua terpaksa menerima lumrah tersebut.Yang aku maksudkan di sini adalah lumrah sebuah perjalanan.Perjalanan hidup.Memang sudah jadi satu lumrah,benda yang terakhir yang akan dinilai.Diambil kira.Contohnya seperti cerita seorang lelaki ni.Beliau telah menjalani kehidupnya sebelum ini dengan mengerjakan amal soleh.Sentiasa berada di masjid tiap kali masuk waktu solat.Bersedekah,mengeluarkan zakat,hormat orang tua dan sebagainya.Dengan itu mengambarkan dia adalah seorang yang baik .Tapi malam tadi dia telah ditangkap khalwat bersama seorang janda muda beranak satu.Bayangkan apa tanggapan orang pada lelaki itu.Tentu sekali yang buruk-buruk belaka.Kebaikannya sebelum ini tak mampu pun beri markah untuk mengurangkan tanggapan buruk orang terhadap lelaki tersebut.Memang sudah lumrah.

Suatu penilaian yang begitu subjektif.Penilaian yang tidak boleh diselamatkan dengan  markah coursework yang dilakukan sebelum ni kalau dalam konteks pendidikan.

Itulah aku rasa  penilaian yang dilakukan untuk menentukan PERFORMANCE..

Tiada ulasan: