28 Oktober 2010

28.10.2010

Hari ni bertarikh 28 Oktober 2010, hari Isnin. Kalau orang di negeri Kelantan cakap hari Sena. Kawan aku di US pula cakap Monday. Leonardo Dicaprio.

Tapi walau panjang mana pun aku merapu pasal hari ni tu, tiada apa yang dapat diubah. Tak dapat mengubah apa-apa. Macam sama je maksud dua ayat tu. Mungkin tarikh tersebut pernah tercipta kenangan manis, kenangan pahit, kenangan masam, kenangan..ah cukup la kot. Siapa tahu.

Kenangan adalah milik yang sangat peribadi bagi setiap orang. Kerana kenangan, pengalaman, memori setiap orang/kita adalah berbeza. Walaupun saat itu dilalui bersama. Contohnya kita menaiki sebuah bot di laut,  tiba-tiba bot itu terbalik. Mungkin pengalaman tu seronok bagi kita, tapi bukan bagi salah seorang dari kita. Sebab mungkin dia jadi fobia dan takut. Adoi macam serius la pulak penulisan aku kali ni.

Sebenarnya apa yang cuba aku tuliskan hari ni adalah tentang kenangan. Apakah begitu perlu kita hidup dalam kenangan? Walaupun kenangan itu terlalu indah, dia tetap akan melukakan kita. Apatah lagi kalau ia sebaliknya. Maka parahlah selamanya.

..............

Disebabkan hari ni adalah 28 Oktber 2010, hari Isnin dan kalau..(dah tau kan apa seterusnya...). Maka dua entri yang aku akan tuliskan.

Entri yang keseterusnya ini pula adalah berkisarkan tentang aku dan berkawan. Aku dan orang yang berkawan rapat. Aku akan jadi tidak berguna lagi  kepada seseorang yang sudah diwartakan sebagai kawan rapat aku. Kerana pada masa itu aku sudah tidak lagi berani menegur, tidak lagi berani bertanya, memberi cadangan dan yang pasti aku tidak lagi berani untuk buat kawan aku malu, segan, marah pada aku.

Cis terlalu serius, jadi takde idea la pulak nak tulis. Tapi yang pasti, maksud penulisan aku adalah melebihi apa yang saudara/saudari baca di atas itu.(ada ke orang baca?..)

Tiada ulasan: