13 November 2010

Friday, May 8 2009 (entri dari blog gua yang lupa password)

mari berjemaah."mengumpat"


hari ni memang boring la aku kat rumah.dah 2 hari tak dapat menoreh.hujan.jadi untuk menghilangkan boring aku ni,datang la gua musang ni.cari cc.boleh la boleh la mengeluarkan sedikit sebanyak apa yang ada dalam kepala aku ni.kebanyakkannya yang xpuas hati je la.yang puas hati takde la aku simpan lame2 sehingga ada masa datang menulis ni.

sebut pasal menoreh ni,ada la minggu lepas semasa aku baru balik dari menoreh.duduk la lepak2 bawah pokok ciku depan rumah aku.melepaskan lelah.sambil kepala aku melayang.bila aku nak dapat kerja yang macam graduan2 lain dapat tu(selain menganggur).aku terdengar la suara2 ahli bergossip kat sebelah rumah aku.jarak lebih kurang 20meter dari tempat aku lepak tadi.aku ingat lagi bait2 katanya itu.

Kak Yah:dengar khabar rumah sewa Mat Aba(adik aku) kena serbu dengan polis malam 2 3 hari lepas.semua kena angkut ke balai.katanya ada orang report kes mengedar dadah.tapi setelah di soal siasat,ternyata takde kes.mungkin orang fitnah je kot.

Mak De:ye ke?kan Mat Aba tu baru je pergi sana.

Kak Yah:tu la pasal.mungkin ada la orang benci kot.tak pun,budak2 tu kan pakai motorsikal je.mungkin jiran2 bising dengan motor diaorang tu,wat report macam2.

Mak De:mungkin jugak.tak pun,mungkin orang dengki dengan Mat Aba tu.maklum la dia kan baru je dapat kerja kat conan tu.dah dapat jadi supervisor dah.tak pun dia berlagak dengan orang yang dah kerja lama kat situ.mungkin orang benci dan wat la report ngedar tu.

tu la sedikit sebanyak ayat2 mereka yang aku dapat ingat.bukan main banyak lagi hipotesis mereka.bersepah perkataan 'mungkin'.bertapa teruknya maklumat yang diterima oleh seseorang itu di olahnya.bayangkan kalau mereka menyampaikan kepada pihak ke 3 dan ke 4.mungkin(aku sendiri pun guna jugak) perkataan 'mungkin' mereka tadi telah hilang.

sifat manusia ni lagi satu,suka mengata hal orang lain.yela kan,aku sendiri pergi hantar Mat Aba tu ke rumah Deli(anak Mak De).dia tumpang sewa kat situ.tapi yang di perkatakan adalah 'rumah Mat Aba'.bukan rumah Deli yang telah menyewa di situ selama 2 tahun.Mat Aba yang duduk tak sampai 20 hari tu jugak yang di perkatakan.

lagi satu,setau aku Mat Aba hanya sebagai technician(aku belasah je eja ni) je.bukan supervisor pun.mana diorang tau semua tu.pelik.

kepada kawan2 aku.jangan la mengumpat ye.berdosa nanti.tuhan marah.aku pun marah.

tapi boleh dikatakan mengambil berat juga mereka kepada Mat Aba ye.berbanding dengan Deli yang langsung tidak disebut dalam perbincangan mereka

Tiada ulasan: