15 November 2010

Luahkanlah, dengarkanlah, bacalah...

Aku rasa aku pernah tulis tentang ni, jadilah seorang pendengar. Ye aku pasti, aku pernah menulisnya.Tapi kali ni aku nak juga menulis tentangnya. Kerana seorang pendengar memang sangat perlu wujud atas muka bumi ini. Nak tau kenapa? Ya kalau nak tau, sebab semua orang ada masalah. Masalah besar.Masalah kecil.Masalah sederhana besar.Masalah sederhana kecil.Tapi yang pastinya itu semua adalah masalah.Dan salah satu pendekatan yang boleh dilakukan untuk mengurangkan dan seterusnya mungkin dapat menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan cara mencerita, meluahkan, memberitahukan masalah tersebut pada seseorang. Di sini lah perlunya seorang yang boleh di percayai,seorang yang rapat, seorang sahabat, seorang kekasih, seseorang yang boleh jadi pendengar.

Ok aku berterus terang la cerita sebenar. Baru sekejap tadi aku masuk kereta nak keluar beli topup. Seperti biasa bila enjin dihidupkan, serentak dengan itu aku akan mendengar radio.Dan seperti biasa juga, radio Hot.fm la yang akan aku dengar.Dan seperti biasa...Cukup la kot "seperti biasa" aku tu.hehe. Ceritanya begini...

Ada seorang pemanggil sedang ke udara menceritakan kebengangan tentang suatu perkara yang agak serius aku fikir.Tentang masalah seorang kawan.

Ceritanya tentang kawan yang membuat panggilan telefon  malam tadi.Namun panggilan tu tidak dijawab olehnya dan hanya sekadar menjadi misscall saja.Diceritakan di sini, kawannya itu juga merupakan kawan pemanggil tersebut dan mereka baru saja berjumpa 2 hari lepas. Tapi yang membuatkan pemanggil itu membual panggilan ke radio, dan seterusnya membuatkan aku menulis di sini malam ni adalah, pada lebih kurang pukul 5 pagi tadi kawannya itu telah gantung diri di rumahnya. Dan pada masa ini, kawannya itu sudah tidak bernyawa lagi.

Kalau kita tidak mampu menyelesaikan masalah, jadi pendengar pun memadai aku rasa.Dan bila dah dengar cerita tu,jangan la pulak kita ceritakan pada orang lain. Sebab kepercayaan tidak akan dapat digenggam kembali setelah ianya terlepas.

Tiada ulasan: