10 November 2010

Nasib Baik Ada Handphone

Masa zaman belajar terutamanya zaman buat degree kat Shah Alam, Aktiviti major yang kami aku lakukan adalah melepak di kedai mamak.Restoran Hakim seksyen 7 lama. Maka masa tu banyaklah idea-idea,teori,umpatan dan sebagainya terluah oleh kami. Salah satunya adalah tentang Handphone.

Sepertimana yang diketahui, kegunaannya adalah untuk membuat dan menerima panggilan, menghantar dan terima pesanan ringkas(SMS),Chatting,berbual secara senyap,ambil gambar dan juga sebagai bekas air ke sekolah(aku pernah ada masa sekolah rendah dulu).

Namun kadang-kadang atau mungkin selalu juga orang gunakan tu Handphone untuk mendapat kekuatan, memulihkan semangat,meng'cover' malu,segan dan pelbagai 'meng' lagi.

Contohnya apabila seseorang itu sampai ke suatu destinasi yang mana sudah ramai orang yang tidak dikenali ada di situ.Ditambah pula ada orang di situ memandang ke arahnya.Secara spontan dia keluarkan Handphone dan buat-buat tengok jam.Padahal tak berniat pun nak tahu sekarang pukul berapa.hahaha.Tapi bukan semua la orang buat macam tu.Tapi tak tahu la kalau duduk semeja dengan orang yang tidak dikenali.Mungkin betul la tengok jam atau pun check kredit.Mana la tau nanti orang tu nak pinjam 1 SMS ker.
.....................................................
Suatu hari, aku menaiki KTM Komuter dari Putra ke Shah Alam.Dengan sedikit bergaya memakai kaca mata hitam, aku duduk di suatu sudut.Orang agak ramai,tapi aku berjaya menyambar seat tersebut.Aku duduk berhadapan dengan ruangan iklan yang disediakan.Untuk mengisi masa perjalanan aku tersebut,maka aku baca la iklan-iklan yang ada kat depan aku tu.Dan aku terbaca satu cerita humor bertajuk 'Suatu Pagi'

Pada suatu pagi di sebuah pejabat, seorang bos telah memberi surat memberhentikan seorang pekerjanya.Namun pekerjanya itu mempersoalkan tentang tindakan bosnya itu
Bos : Ini adalah notis pemberhentian awak 24 jam
Pekerja : Tapi kenapa saya diberhentikan bos? Saya tak buat apa-apa pun.
Bos : Sebab itu la awak diberhentikan kerja

Aku rasa tak ada lah lawak sangat cerita tu,tapi aku senyum dan tergelak sorang-sorang dalam komuter tu sehingga orang dah pandang pelik.Maka terpaksalah aku keluarkan handphone dan buat-buat sedang chatting dengan seseorang.

Tiada ulasan: