14 Februari 2011

Imam dan Sabar

Untuk berjaya memang memerlukan sedikit pengorbanan,kesabaran,tekun,semangat,tidak berputus asa.Memang itu adalah sifir yang perlu digunapakai oleh orang yang ingin berjaya.Sebab sekiranya semua yang berikut telah dipraktikkan tapi masih belum berjaya, maka mungkin masih ada yang belum cukup.

Terutamanya orang yang ingin menjalankan perniagaan.Jual barang.Perkhidmatan.Dan apa saja.Sepertiman yang dilakukan oleh seorang imam masjid yang saya baru kenal.Beliau adalah seorang imam no.1 masjid tersebut.Dan beliau menjalankan bisnez sampingan iaitu menjual susu lembu untuk kesihatan.Boleh tahan imam ni.Cari duit lebih.Bagus la tu.Takkan nak duit banyak tu je.Harap gaji aje.

Yang lagi bagusnya imam ni adalah dia tak putus asa.Dia seorang yang sabar.Kata pun imam kan.Sabar kan separuh dari iman(imam).Dik,Nabi pun pernah cakap,"orang yang berani adalah orang yang sabar.Orang yang berani melawan amarahnya".Jadi kalau anda berani,jom la jadi orang yang sabar.Dan dengan sabar,dah dapat separuh iman.Rugi kalau tak nak.

Okey,berbalik pada imam tadi,sabarnya dia saya maksudkan adalah dengan berkali-kali membuat panggilan pada saya untuk ajak saya keluar dan dengar penerangan dan seterusnya jadi ahli.Tau dah.Dan walaupun bekali-kali juga la saya bagi alasan untuk tidak keluar.Kelas.Sibuk.Penat.Letih.Macam-macam lagi la.Dia tetap juga mencuba dan berusaha untuk ajak saya keluar.

Takkan saya nak cakap "saya yak nak la jadi agen jual susu tu imam", masa dia call.Faham-faham la imam,kalau dah 3 4 kali call tu asyik sibuk aje,tandanya tak nak la tu.Makin banyak pulak dosa saya nanti sebab menipu.Tipu imam no.1 pulak tu.Adoi...

Tiada ulasan: