11 Julai 2011

bila dah macam-macam Vol.6

Perjalanan ke Shah Alam dengan kak Ros di suatu senja.
Sempat berkongsi tentang pandangan-pandangan peribadi dan juga mungkin sedikit pengakuan tentang hati.Pada hemat kami dan dipersetujui bersama,hati memang ada satu tanggapan buruk pada setiap perkara.Terutamanya perkara yang tidak memihak kepada kita.Jauh di sudut hati,bagi kami ada tanggapan buruk yang terlahir dari hati.Tapi bergantung pada tahap penguasaan emosi dan kepercayaan terhadap individu untuk diperkatakan mengenainya.

Ini berbalik pada peluang kita memberi keselesaan kepada pihak lain.Pihak yang rasa langsung tidak terancam hidupnya.Budaya kita yang melatih diri untuk tidak membesarkan perkara yang dianggap kecil.Dan sekiranya itu yang dilakukan maka orang itu dianggap baik dan bertimbang rasa.Walaupun menafikan hak sendiri.

Tak perlu tengok isu yang besar,cuma pandang kiri dan kanan kita saja.Dan cuba fikirkan hak kita untuk menghirup udara yang bebas asap rokok.Sebab kita bukan seorang perokok.Tapi hak itu dinafikan dengan hembusan asap rokok oleh para perokok dan secara tidak langsung kita juga berhadapan risiko kesan dari rokok itu.Sebab kita mengamal budaya "Takpe".

Sekian terima kasih
Ucapan terima kasih bukanlah susah sangat kalau nak dituturkan.Namun Kementerian Penerangan terpaksa membelanjakan puluhan ribu ringgit untuk membiayai perbelanjaan bagi mengadakan kempen "budi bahasa budaya kita".

Budaya berbudi bahasa dikalangan penghuni kota terutamanya terlalu kritikal.Mungkin terlalu sibuk dengan urusan masing-masing.Terlalu memikirkan hal sendiri.Sehinggakan hidup seolah-olah sekumpulan haiwan di taman negara.Saling berebut.Yang kuat dapat makanan.

Contohnya ketika berebut di atas jalan yang sedang jem.Bila dapat aje masuk ke laluan dengan cara berebut,buat muka selamber dan berlagak seolah-olah dia adalah seorang yang hebat sehingga dapat mencelah.Padahal orang yang bagi dia peluang.Apa salahnya kalau angkat tangan dan senyum.

Tiada ulasan: