18 Ogos 2011

bila dah macam-macam Vol.23

Kepada anda pembaca setia mahupun pembaca secara tidak sengaja,mesti anda tahu apakah gambar yang saya upload di atas.Ianya sebiji gelas kan?Dan kalau gelas pun anda tak kenal lagi,Agak mustahil anda sudah pandai membaca karana hanya bayi,manusia pra sejarah,lembu dan sebagainya saja yang mungkin tidak kenal akan gelas.Orang gila pun tahu itu gelas.

Tapi yang mungkin anda tidak tahu adalah tujuan gelas itu dimasukkan dalam entri ini.Dan mengapa perihal gelas pula yang akan diperkatakan oleh saya kali ini.Gelas kaca.

Sebenarnya saya ingin anda membuat satu demonstrasi dengan menggunakan gelas sebagai subjek kajian.Anda hanya perlu mengambil sebiji gelas kaca,kemudian baling sepenuh hati ke arah dinding konkrit.Dan anda saksikan sendiri perubahan yang berlaku pada gelas tersebut ketikamana ia masih di tangan anda,semasa ia melayang setelah dilontarkan dan selepas ianya mengenai dinding.

Gelas itu pecah berkecai.Akibat dari terantuk ke dinding.Dan gelas itu sudah tidak berguna lagi sebagai gelas.Selepas ia pecah berkecai baru kita tahu yang gelas itu akan jadi sedemikian rupa.Baru kita akan rasa menyesal dengan apa yang telah kita lakukan.Tapi gelas itu sudah jadi korban.Sedangkan kita sebenarnya punya peluang untuk tidak baling gelas itu.

Begitu juga dengan kehidupan,kita ada peluang untuk tidak menghancurkan kehidupan kita ini selagi mana kita terus menggunakan akal,selagi kita terus guna peluang untuk kita terus hidup,peluang untuk belajar dan jadi cemerlang.

Jangan main mercun,nasihat adik-adik anda...


Tiada ulasan: