6 September 2011

SELEPAS RAYA

Seperti biasa la kot,bagi seorang blogger macam saya ni akan mengupdate blognya selepas berlakunya satu peristiwa besar seperti sambutan hari raya aidilfitri ni kan.Besar tu,sebagai meraikan kejayaan mengharungi sebulan bulan ramadhan.Bagi yang mengabdikan diri untuk beribadah tu lagi la manisnya kejayaan itu.Bagi yang hanya berpuasa saja,muingkin juga manis berbaju baru je la.

Dan apabila seorang blogger macam saya juga terlibat secara langsung dalam suasana perayaan seperti ini,maka akan ada beberapa perkara yang akan diperkatakan.(perasan blogger betul diri ini).

Purata kematian Ops Sikap-24 adalah 20 orang setiap hari
Agak cemerlang juga peningkatan purata angka kematian pengguna jalan raya di Malaysia.Kalau Ops Sikap 22,purata kematiannya adalah 16 orang sahaja.Dan untuk semalam 4 sept 2011,adalah 24 orang kematian direkodkan di atas jalan raya.Ini semua saya dengar berita kat TV malam tadi je.Kalau mereka tipu,tipu la juga saya ni.Tapi walau tipu ke tidak,ianya membuat saya terfikir dan menulis hari ni.

Memang bersesuaian dengan nama pun "Ops Sikap",sebab boleh dikatakan punca utama berlakunya  kelamangan adalah dari sikap pemanduan sendiri atau pun pengguna jalan raya lain.Kurang sabar,berlagak,ego,pentingkan diri,leka dan sebagainya.Dan semua itu adalah sikap.

Dan penguatkuasaan pula seolah hanya menggunapakaikan konsep menghukum semata,berbeza dengan konsep nasihat atau pencegahan seperti yang di ungkapkan semasa sesi intiview oleh stesen TV.Ini adalah kerana selama saya memandu pulang beraya tempoh hari selama 7 jam,hanya 3 kali saya berselisih dengan motorsikal peronda polis.Sedangkan tahun ini 10 ribu anggota dikerah untuk bertugas semasa Ops Sikap -24.Adakah mereka hanya sedang bersembunyi dalam semak bertemankan nyamuk untuk memerhatikan pemandu yang melakukan kesalahan dan seterusnya mengeluarkan saman ekor.Bukan berada di atas jalan raya untuk mencegah pemandu dari melakukan kesalahan yang mungkin boleh membawa kepada kelamangan.

Mungkin keterlaluan sekiranya saya mengatakan,konsep menghukum ini lebih memberi keuntungan kepada pihak kerajaan kerana dengan mengerah anggota yang ramai untuk mengeluarkan saman,maka secara tidak langsung akan meningkatkan lagi jumlah bayaran saman dan melebihi kutipan pada tahun lepas.Adakah itu yang menjadi targetnya,bukan mengurangkan kes kemalangan.

Teknik tunggangan motorsikal
Semasa dalam perjalanan balik kampung itu juga,saya tertarik dengan satu tekinik tunggangan seorang penunggang motorsikal.Malah saya sempat lagi terfikir akan melakukan perkara yang sama sekiranya saya menunggang motorsikal.Ketika menghadapi kawasan yang terlindung.

Apa yang dia lakukan adalah dengan berdiri semasa menunggang ketika memotong kereta sedang mendaki bukit.Tujuannya adalah untuk melihat kenderaan yang kemungkinan akan datang dari arah bertentangan.Namun sedang saya berfikir-fikir,tiba-tiba muncul sebuah motorsikal peronda polis dan penunggangnya juga melakukan teknik yang sama untuk melihat jalan yang terlindung itu.

Maka sekali lagi la saya terfikir,rupanya itu memang teknik tunggangan yang betul pun.Cuma saya yang tidak tahu.Mungkin masa krusus untuk mengambil lesen memandu dulu saya tertidur dalam kelas.

Moralnya adalah,jangan tidur dalam kelas..Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat.


Tiada ulasan: