23 September 2011

generasi z

kalau awal bulan hari tu,saya ada mengatakan tentang kemajuan diri pada wall facebook,dan awal minggu ni saya meluahkan kegembiraan sebab dapat email guna handphone,dan hari ni selangkah lagi kemajuan yang saya telah dapat kecapi.iaitu tulis blog sambil jaga exam.

kebiasaannya saya hanya mampu berkarya dengan mengarang puisi atau sajak saja ketika jaga exam begini,tapi hari ini bukan sekadar itu mampu saya lakukan.

intronya agak panjang,tapi sebenarnya itu je la hendak diperkatakn di sini.tapi tajuk yang mengatakan generasi z itu sebenarnya merujuk kepada zaman atau keturunan manusia sudah sampai ke penghujungnya.

kehidupan yang berteraskn norma naluri dan nurani sudah dilemahkan oleh tkemajuan teknologi.contohnya tadi saya ke rumah kak shahida,tapi terlupa yang mana satu rumahnya.lalu saya keluarkan handphone dan call untuk dapat jawapan.bayangkan kalau zaman handphone belum jadi sebahagian dari hidup manusia,rumah tetap dapat cari,kenalan tetap dapat berjumpa.

dan budak-budak yang membuat bising di masjid dari mula khatib baca khutbah sehingga orang siap solat jumaat tu salah satu masalah generasi x-y dan generasi z.budak-budak sudah tidak pandai hormat suasana,tempat,majlis.ibubapa pula buat tak tahu saja.budak yang buat bising tu mesti ada ibubapa,bukan anak buluh betong.

dan itu saja untuk sesi jaga exam kali ini.sekian terima kasih.

Tiada ulasan: