31 Oktober 2011

kelemahan diri vs tidak yakin pada diri sendiri

Lama tak mengarang(hati aku berbisik,lalu jari aku spontan menaip papan kekunci ini dan seperti yang dapat dibaca sekaranglah hasilnya).Dan apabila sudah lama tidak menulis,semestinya bersilih ganti idea-idea yang datang dan pergi menerjah ke benak fikiran.Ada yang mesih kekal dan meronta-ronta untuk diterjemahkan,ada juga yang telah lenyap begitu saja.Mungkin seperti sperma yang tidak disenyawakan.

Oleh kerana ada sesetengah idea ataupun kritikan yang terkesan oleh aku itu mempunyai isu atau tema yang sama,maka aku boleh gabungkannya jadi satu cerita atau satu kritikan.Contohnya untuk isu ini: kelemahan diri vs tidak yakin pada diri sendiri.

Dalam dua atau tiga minggu lepas ada satu hadiah yang hendak disampaikan kepada Datuk yang kononnya ikhlas dari kami(padahal "terpaksa" dari kami).Dan untuk membuat ucapan "ikhlas" dan tampal pada hadiah itu maka berlakulah sedikit huru hara kerana semua orang tidak mahu untuk menulis nota tersebut sebab berasakan tulisan mereka tidak cantik.Aku pun sama.Dan lebih yakin lagi untuk menyuruh orang lain yang menulisnya kerana yakin tulisan orang lain lagi cantik.Semua orang begitu.

Aku mula terfikir,kenapa semua orang lebih percayakan dan merasakan orang lain lagi bagus dari diri sendiri?Adakah mereka begitu pasti yang dirinya tidak bagus,tulisan sediri memang tidak cantik?kalau betul begitu pasti,kenapa tidak berusaha supaya jadi lebih baik?Jadi cantik.Jadi bagus.

.....................................

Dan situasi sebegitu sekali lagi berlaku depan mata aku.Sebenarnya yang  menarik aku menulis untuk entri ini.Ianya berlaku di suatu surau yang aku singgah untuk solat.Selepas selesai solat aku bersandar didinding melihat gelagat manusia.Dan mata aku tertumpu pada seorang lelaki dalam lingkungan 30-an yang baru lepas ambil wuduk.Dia berdiri tegak sambil menunggu seorang lagi sedang wuduk.Lelaki 50-an.Selepas selesai lelaki seorang lagi itu berwuduk,lelaki pertama tadi ajak berjemaah.

Dan yang membuatkan aku tertarik adalah,kedua-duanya tidak mahu menjadi imam.Dan mereka mengambil keputusan untuk berdiri saja di situ tanpa solat.Dalam lebih kuran 10 minit,muncul seorang remaja baru selesai berwuduk,dan remaja tersebut ditolak ke depan untuk mengimamkan solat itu.Dan ramai juga makmumnya petang tu.Solat Asar je pun.Bukan perlu baca kuat-kuat.

Dalam fikiran aku,apa masalah mereka itu?Tak kan la sampai tak boleh mengimamkan solat?Tak yakin kah?Tak tahu kah?Dan kalau tak tahu kenapa tidak belajar untuk tahu?

Sekian terima kasih

Tiada ulasan: