24 November 2011

burung serindit

Disebabkan hari ni rasa kurang best,saya try cari sedikit inspirasi dengan melayari internet.Dan terlintas di fikiran tentang kampung halaman,teringat ketika melalui zaman kanak-kanak.Best juga bila dapat kembali ke masa lalu ni.Walau hanya kembali secara bayangan memori atau kenangan.Tapi tetap best.

Dan salah satu aktiviti yang saya lakukan adalah melastik burung.Burung Serindit.Oleh kerana saiznya yang comel,warnanya yang cantik,tingkahnya membuatkan ia jadi buruan.

Untuk melastik burung serindit,terdapat sepohon pokok jambu air di hujung kampung.Dan merupakan lokasi yang terbaik untuk dapat tangkap burung ini.Tapi sekarang pokok jambu tersebut mungkin sudah mati atau ditebang.Saya pu kurang pasti,sebab sudah lama saya tidak berpeluang untuk menjengah ke situ ketika balik kampung sekali sekala.Dan aktiviti melastik burung pun sudah tidak lakukan oleh kanak-kanak zaman sekarang.Mereka lagi suka melayan PS2,astro dan menambah peratus rayat yang mengalami obesiti di rumah masing-masing.

Motivasi hari ni,kita adalah dari pengalaman kita.Itu yang membezakan kita dengan orang lain.Pengalaman adalah ilmu.Jadi tuntutlah ilmu,bacalah buku,datanglah kelas.Itu semua kenangan.

Tiada ulasan: