12 November 2011

Jangan Malas Baca

Salam.Apa khabar?Jawab la bagus.Jawab luar biasa bagus lagi bagus.Eh tapi mesti ada orang cakap saya tulis macam ni sebab meniru ayat Dr Tuah dari buku-bukunya yang saya baca.Itu pun kalau ada orang tahu saya baca buku-buku Dr Tuah.Mesti ada pun.Baca buku motivasi ni seronok.Tapi pelajar saya semalam terkejut bila saya cakap saya suka baca buku motivasi.Sah kena bebel nanti dia fikir.

Sebenarnya saya tak berapa kisah sangat pun kalau orang cakap meniru.Memang saya tiru pun.Anda pun boleh meniru.Tapi tiru la yang membawa kebaikan.Jangan tiru yang bukan-bukan.Jangan jadi sombong.Jangan malu tiru orang yang berjaya.Tapi malu jadi orang yang tak tahu nak buat apa.

Sejak akhir-akhir ni saya sudah dapat mengesan beberapa orang pelajar saya yang pernah baca dan sedang membaca blog saya ni.Jadi tu sebenarnya satu petanda yang bagus.Sebab mungkin mereka akan bertambah ilmu kalau terus membuka dan baca blog saya ni.

Dan ilmu yang pertama untuk entri kali ni adalah,saya nak bagitau bahawa, mengikut kajian yang telah dijalankan,purata rakyat malaysia hanya membaca dua jilid buku dalam setahun.Dua jilid buku.Dan itu sebenarnya sudah meningkat kalau dibandingkan dengan kajian pada tahun 1997,kerana pada masa tu purata rakyat malaysia membaca adalah hanya 2 helai muka surat sahaja setahun.Tapi saya harap keputusan kajian tu tak betul la.Sebab kalau banyak tu je yang dibaca,apa la nasib pelajar-pelajar kita.Macam mana nak dapat banyak ilmu.Kalau hanya dua buku saja yang dibaca setahun.Dah la membaca tu jambatan ilmu.Membaca tu yang menghubungkan kita pada ilmu.Harap pelajar saya rajin dan membudayakan amalan membaca.Baca blog saya ni pun jadi la.Ilmu juga ni.

Tadi saya sudah tempah 3 buah buku lagi.Kalau saya ada masa,saya kongsikan lagi ilmu yang saya baca.Selamat bermotivasi untuk semua

Tiada ulasan: