18 November 2011

melentur buluh biarlah dari rebungnya

Untuk entri hari ni, Jumaat (18.11.2011).Padahal kalau tak tulis pun hari dan tarikh tu ia tetap keluar juga maklumat tentang bila post inii dipublishkan.Siap dengan jam lagi blogspot keluarkan.Saja nak bagi ada intro. Tapi saya tahu intro ni tak menarik pun.Intro ni tak mampu pun untuk menarik lagi ramai pembaca blog saya ni.Tapi takpe,sebab memang bukan semua orang bernasib baik.Bukan semua orang terpilih untuk menikmati hidup yang best.Dan bukan semua orang terpilih untuk dapat ilmu dari blog saya ni.Jadi anda yang membaca sekarang adalah insan yang terpilih.Tahniah.

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman semasa pergi solat Jumaat tadi.Mungkin ini boleh dijadikan sebagai suatu persoalan tentang nilai,tentang sistem,tentang budaya generasi akan datang.

Semasa sedang beratur untuk mengangkat wuduk, datang beberapa orang budak-budak dalam lingkungan umur 8 - 10 tahun.Saya hanya mengagak je la,mengikut fizikal mereka. Dan apabila mereka sampai di tempat orang ramai beratur,orang yang sedang mengambil wuduk sudah siap membasuh kaki.Dan budak tersebut terus saja ke paip itu dan mengambil wuduk.Tanpa mempedulikan orang yang beratur dari tadi.

Saya hanya memerhatikan saja gelagat budak tersebut.Tapi dimasa yang sama saya sudah mula bermonolog(bercakap dalam hati) serta terfikir-fikir tentang beberapa persoalan.Antaranya adalah,Kenapa budak-budak ni berperangai begitu?Macam mana didikan mereka terima selama ni?Adakah sistem pendidikan sekarang tak berkesan?Macam mana institusi keluarga mereka?Adakah mereka akan membesar dengan nilai begini?Dan macam-macam lagi persoalan.

Tiba-tiba budak tadi jatuh tergolek dek kelicinan lantai tempat wuduk itu.Saya senyum.Sebab dia dapat cash.Melentur buluh biarlah dari rebung.

Tiada ulasan: