27 Disember 2011

rojak sajak

rojak sajak

hari ini genap sudah tujuh tahun
andai aku tidak lagi kelihatan
hari ini genap sudah tujuh tahun
andai aku sudah tidak bercahaya
hari ini genap sudah tujuh tahun
andai bulan muncul sendirian
hari ini genap sudah tujuh tahun
andai aku sudah cukup dilupakan
hari ini genap sudah tujuh tahun

andai bersajak dapat meluahkan cinta
bangkit aku akan bersajak semata
andai menangis bisa hilangkan derita
bangkit aku akan menangis semata
andai ketawa mampu menyembuh luka
bangkit aku akan ketawa semata
andai menyanyi buat aku bahagia
bangkit aku akan menyanyi semata
andai menulis akan membawa aku ke syurga
bangkit aku akan menulis semata
kerna aku mahukan semuanya

sedang langkah kian sumbang
sedang harap makin kelam
sedang cinta terus dalam
sedang nafas hampir hilang
sedang mata mahukan pejam
                                   (bilik kerol)

KHAN YOUNIS
Maghrib Khamis
Dibasuhnya baju
Ampaian diluar jendela
Berinjat kakinya
Doakan rembulan

Keringkan jemuran
Rindu hanya satu
Esok solat Jumaat
Ingin doa mengadu
Diri yatim piatu

Malam pun larut
Khan Younis terlena dipintu

Belum pun subuh
Api menyambar
Lebur kaca jendela
Maut berjerubuh
Mayat masih disitu

Jari merah kecil
Erat mengengam baju
Basah airnya mandikan GAZA

Maghrib Khamis
Dibasuhnya baju
Ampaian diluar jendela
Berinjat kakinya
Doakan rembulan

Keringkan jemuran
Rindu hanya satu
Esok solat Jumaat
Ingin doa mengadu
Diri yatim piatu

Malam pun larut
Khan Younis terlena dipintu

Belum pun subuh
Api menyambar
Lebur kaca jendela
Maut berjerubuh
Mayat masih disitu

Jari merah kecil
Erat mengengam baju
Basah airnya mandikan GAZA

Erat mengengam baju
Basah airnya mandikan GAZA

Khan Younis doamu tulus
Khan Younis Khan Younis
                                             (Gaza)

Tiada ulasan: