16 Januari 2012

X-Files

Sudah dua malam berturut-turut kami (saya dan hausemate) berbincang tentang satu kes.Tapi kes tersebut mungkin boleh dirungkai dan diselesaikan sekiranya siasatan diteruskan dan tidak berhenti ditengah jalan.

Dan apabila mengenangkan tentang kes yang tidak selesai,ada beberapa kes yang telah diklasifikasikan sebagai kes X-File dikalangan kami.Antaranya adalah kes kehilangan handphone salah seorang teman serumah saya masa zaman belajar dulu.Yang menjadikan kes tersebut rumit adalah kerana handphone tersebut hilang selang beberapa minit saja dari deringan panggilan masuk diterima dan orang yang ada di situ adalah saya.Saya juga begitu pasti takde tetamu datang pun masa tu,kecuali beberapa orang ahli rumah yang baru balik dari kelas dan yang nak pergi kelas.

Kes ke-2 pula berlaku di rumah hausemate saya sekarang.Juga melibatkan kehilangan.Tapi kali ni yang hilangnya adalah duit.Tiada tanda-tanda orang luar masuk rumah,kerana aktiviti dalam rumah sentiasa aktif.Kes hanya distatistikkan sebagai kes X-File.

Kalau nak ambil pengajaran dari kes-kes tersebut senang saja, setiap orang selain dari kita adalah orang lain.Punya pemikiran sendiri,sifatnya tersendiri,keinginan,marah,dendam,jahat,baik yang tidak diketahui oleh orang lain selain dirinya.


 

Tiada ulasan: