17 Februari 2012

Kuliah aku sebelum Jumaat.

Sementara tunggu masa untuk ke masjid menunaikan solat Jumaat kejap lagi,tak salah rasanya kalau meninggalkan sedikit coretan di diari moden saya ni.Diari yang boleh diselongkarkan oleh sesiapa saja kalau mereka mahu.Jadi lebih baik saya buat cerita tipu saja di sini supaya mereka akan dapat cerita yang tak betul.Dosa di hari Jumaat

Sebab cerita memang boleh diputar belit,boleh dipusing-pusing dan di tambah asam garam untuk mendapat rasa yang dikehendaki individu masing-masing.Kehendak pencerita mahupun kehendak pendengar.


Percanggahan maklumat atau perbezaan pendapat bagi kita ummat islam sebenarnya bermula dari hari kemangkatan Nabi Muhammad S.A.W lagi.Kata khatib dalam khutbah Jumaat di masjid KDE.Lupa pula saya nama masjid tu.

Ceritanya adalah ketika pengumuman tentang kemangkatan Baginda oleh  Umar Al-Khattab kepada para sahabat.Apabila Umar memetik sepotong ayat(tapi saya tak berani nak tulis di sini kerana bimbang tersalah) yang di sabdakan oleh Nabi,namun dipersoalkan oleh sahabat dengan mengatakan "aku tak pernah dengar pun ayat itu".Dan bermula dari situ bermulalah satu persatu percanggahan dan perbezaan pendapat oleh para sahabat dalam segenap hal sehinggalah apa yang berlaku sekarang.Terutamanya terhadap ummat islam.


Tiada ulasan: