9 Februari 2012

Selamat Hari Raya

Setelah agak lama saya tak menulis.Harap dunia anda tidak ketandusan kata-kata motivasi,harap anda ada terbaca artikel-artikel motivasi selain di sini.Bukan apa,nasihat itu perlu berterusan.Jangan berhenti.Dan jangan pula marah pada orang yang beri nasihat.Dan kalau kurang ilmu pula,jangan lantik diri untuk jadi penasihat.Mungkin boleh jadi pencerita yang membawa masej nasihat.Lain tu dengan memberi nasihat.

Kadang-kadang orang naik marah dengan nasihat yang diterima.Dan kemarahan tersebut adalah berpunca dari dua sebab biasanya.Yang pertama adalah orang yang memberi nasihat itu tak cukup ilmu.Tak cukup pengetahuan.Nasihat orang hanya nak cakap "sabar la ye" dan sebagainya.Kalau setakat nak cakap sabar,tak payah la bagi nasihat kot

Dan masalah kedua kenapa orang naik marah bila dinasihat pula biasanya,nasihat tersebut terkena ke atas batang hidungnya dan dia pula jenis orang yang keras hati.Maka itu mendatangkan kemarahannya,terutamanya mengenai perkara yang negatif.

Dan selalunya kalau ada yang baca blog saya, dan lepas tu terserempak pula dengan saya terpacurlah satu soalan seperti "apa yang cuba encik sampaikan?apa maksud encik?saya tak faham la, dan lain-lain".

Jadi kali ni saya sediakan awal-awal jawapan untuk soalan-soalan tu.Jawapannya jadilah manusia yang bermotivasi,rajin belajar,hormat orang tua,berilmu,dengar nasihat dan sebagainya.

Dan sebenarnya itu semua adalah intro kepada penulisan saya petang ini.Sebenarnya selama saya tidak sempat untuk menulis ni,macam-macam hal saya lalui,saya lakukan.Dan tak kurang juga dengan perkara saya fikirkan.Dari perkara remeh temeh,hal peribadi,kepada hal agama, bangsa dan negara.Tapi tak sempat untuk diperkatakan.

Namun dalam banyak-banyak perkara yang terjadi dan terfikirkan,satu yang agak memberi kesan pada saya adalah yang terjadi pada hari selasa lepas.Saya agak terkejut dan sayu.Ketika saya sedang memandu menyusuri sebatang jalan kampung,tiba-tiba stesen radio memutarkan lagu Menjelang Hari Raya dendangan DJ Dave.Perasaan terus jadi lain macam.Tapi mungkin bukan bagi anda.Selamat Hari Raya.

Tiada ulasan: