20 Mac 2012

senyum:sinis

Setelah hampir sepuluh tahun kami tidak berjumpa,akhirnya kami terserempak ketika sedang mengambil makanan untuk lunch di kantin Maktab Perguruan Tengku Ampuan Afzan Kuala Lipis. Debab(nama glamour) merupakan seorang anak guru besar sekolah rendah saya. Dan dia juga mengikut jejak langkah ayahnya menjadi guru selepas tamat tingkatan lima.

Debab : Eh kau Udi kan?
Saya : Ye la.Ala muka aku tak berubah pun.
Debab : Mana la tau pelanduk dua serupa.
Saya : Hehe.Eh kau buat apa kat sini?Tak mengajar ker?Kau mengajar sekolah mana sekarang?
Debab : Aku ada hal la.Tapi kau pulak buat apa kat sini,siap dengan tie bagai?
Saya : Aku ada interview KPLI hari ni.
Debab : KPLI? Bukan KPLI tu kena ada ijazah ke nak aply?
Saya : Aku memang ada ijazah la.
Debab: Bila kau masuk U?U mana?
Saya : Aku buat diploma kat UiTM Machang,degree kat UiTM Shah Alam.

Akhirnya kami pergi ke kumpulan masing-masing untuk makan tengahari.Dan yang pastinya membawa persoalan yang tak pasti.Kerana dalam hati saya sedang memikirkan "kenapa dia terkejut sangat bila saya kata saya ada degree?'Adakah muka saya ni tak layak untuk menjejakkan kaki ke universiti memandangkan latarbelakang pendidikan saya sebelum ni agak suram?Apakah itu?Apakah ini?Tuduhan negatif mula dicanang otak.

Dan saya juga mula sedar,sebenarnya untuk memikirkan sudut negatif tentang orang lain lagi cepat berbanding memikirkan perkara positif. Dan oleh kerana saya rasa bertanggungjawab untuk pembaca saya,saya perlu menulis sesuatu di sini.Sebab saya tahu,cerita pergi interview tu bukan yang anda mahukan.Tapi yang anda mahukan adalah lebih lagi.Respon kepada komen beliau.Dan seperti yang saya cakap,tuduhan negatif lebih cenderung untuk dicanang.Kenapa?

Sebab pertanyaan anda(pembaca yang maksudkan) tentang PTPLdan MSU itu lebih mudah dirembeskan oleh pemikiran saya sebagai provokasi.


Tiada ulasan: