4 Mei 2012

sang derita

sang derita

biar aku pejam mata
menghayati lara sepenuhnya
menikmati beban jiwa
yang langsung tidak mampu diluahkan melalui kata-kata
sebab ia tanpa pembuka
tiada isi jua penutupnya
namun ia ada apabila aku pejam mata

andai mampu dikongsi derita
lama sudah kalian mendengarnya
sayangnya tiada langsung rasa percaya
untuk derita akan reda apabila ia diutara
malah mungkin lagi tercela
walau yang datang itu siapa
malainkan tuhan yang Esa

hari ini begini cara
mungkin esok sudah berbeza
tapi mungkin juga sama
asalkan aku rasa lega
sebab aku tidak pernah lupa
setiap derita yang datang melanda
dan setiap musibah menimpa dirinya

dari mula zaman remaja
gelap alam meninggalkan usia
tanpa penjelasan yang nyata tentang kenapa? dan mengapa?
hanya melangkah seadanya
mengharap cahaya kian terang
supaya mudah terus berjalan
ingin hidup dengan aman

apa yang dibimbang kini sudah tiba
ia bagai satu doa yang dikabulkan Pencipta
bencana yang meresahkan semua
semestinya aku yang akan merasa jua
apa mampu lagi ditempuhinya
atau dia akan kecundang secara jiwa
dan kembali hidup dengan simpati "sudah takdirnya"?

posisi aku sungguh berbeza
walau dipejam mata sesaat cuma ia sudah menjelma
menusuk seluruh ruang rasa
mendambakan juga sedaya usaha
agar malamnya bertemankan cahaya
sebenarnya itu tidak memada
kerana lebih elok jika malam langsung tidak menjelma

Tiada ulasan: