26 Jun 2012

Claim


Suatu ketika dahulu,ketika staff lelaki begitu meriah dengan macam-macam kerenah yang dipamerkan di sini.suka duka,hilai tawa dan tidak kurang juga keluh kesah tentang masalah.Kebanyakannya masalah serupa saja.Masalah si A,si B mahupun si C.

Namun saya hanya mampu mengukir senyum tawar dan memahaminya serta sedikit simpati jua.Apabila pada pertengahan bulan,akan terdengarlah satu soalan biasa.

“Claim dah masuk belum,kau dah check?” Tanya A umum.

“Aku dah check pagi tadi,tapi takde lagi”.B jawab pantas.

“Adoi aku dah sakit ni”.Lantas A mengeluh hampa.

Saya hanya mampu membisu saja tatkala mereka sedang membincangkan tentang claim dan masalah kewangan mereka itu.Mungkin juga kerana saya tidak terlibat dengan masalah seperti mereka pada masa itu.Tapi sempat juga saya bermonolog

“Kesian mereka.Gaji tidak dapat menampung perbelanjaan untuk sebulan pun.Jauh sama sekali nak hidup senang.Tambah lagi mereka yang merokok”

Saya siap salahkan tabiat merokok mereka itu lagi yang menyebabkan salah satu faktor masalah kewangan mereka.Dan saya bersyukur kerana saya bukan salah seorang daripada jumlah statistik perokok kebangsaan.Seterusnya dapat mengalihkan perbelanjaan itu ke tempat yang lebih memerlukan.

Kemudian,masa pun berlalu.Staff lelaki sudah tidak semeriah dulu.hilai tawa,keluh kesah juga sudah tidak didengari dari mereka.Si A,si B sudah tiada lagi.Tapi baru saya tahu,bukan merokok yang membuatkan mereka itu ada masalah kewangan.Keperluan yang menyebabkan mereka sesak.Gaji rendah yang menyebabkan mereka susah.Yang menyebabkan saya turut resah.

“Claim dah masuk”.Seorang staff membuat kenyataan ketika sedang lepak minum selepas waktu kerja petang semalam.

“Harap masuk la claim aku tempoh hari,dapat la menampung hidup sampai hujung bulan”.Bisik hati kecil ketika disampaikan perkhabaran tentang claim itu.

Tiada ulasan: