22 Jun 2012

"Dia dah kembali ke kehidupan lama dia ker?"
"Sape?"
"Ko tau sape aku maksudkan"
"Kau memang takde topik lain ye kalau jumpa aku?"
"Ala ni topik paling hangat antara kita.Takkan nak bincang topik remeh temeh macam lepak dengan orang lain tu.Pasal anak panjat pintu la,anak menangis malam tadi la.Bosan la"
"Em ntah la.Aku pun tak tahu nak komen apa.Tapi apa yang aku nampak,macam tu la.Kembali ke kehidupan lama"
"Tapi tu bukan kehidupan yang teruk ker?"
"Sape tau.Aku je yang nampak teruk sebelum ni.Aku je sebelum ni yang cakap kehidupan dulu dia tu macam teruk la.Macam zombie la.Terpaksa hidup untuk orang lain la.Takde life la.Memang la dulu dia tak nafikan.Tapi aku rasa dia sangat merindui kehidupan macam tu"
"Ya la kan?"
"Aku sepatutnya tak peduli dah.Bukan sekarang je,dari dulu lagi sepatutnya aku tak mempudulikan apa yang berlaku.Tapi ntah la, kenapa terdetik dihati aku untuk menyibuk.Dah tu sekarang ni jadi masalah pulak kat aku.Salah satunya masalahnya macam sekarang ni la,ko duk tanya aku itu ini.Tapi aku mungkin boleh jawab apa yang aku nampak je la"
"Aku sebenarnya sedar juga,tentang kehidupan dia tu.Tapi aku macam orang lain,daripada menolong,baik bercakap belakang.Rasa lagi selamat"
"Em tu la,aku pulak pilih untuk tidak bercakap belakang.Tu tanda aku hormat seseorang.Aku tak minat bercakap tentang hal orang belakang.Nanti akan hilang kepercayaan andai dia tahu kemudian hari"
"Em ya la.Tapi andai dia betul-betul kembali ke kehidupan lamanya memang takde sape dah dapat tolong ke,nasihat ke,halang ke.Kan?"
"Kenapa?"
"Ya la,dulu ko nak nasihat dia ko guna alasan kepentingan terhadap keluarga dia.Suruh dia sedar yang keluarga tu jangan diabaikan.Tanggungjawab dia bukan sekadar untuk bekerja dan sediakan keperluan semata,tapi lebih dari itu.Dia perlu luangkan masa untuk mereka.Tapi sekarang ni kalau orang nak nasihat dia alasan macam tu dah takde guna dah.Lagipun sape nak nasihat macam tu.Tak untung untuk mereka pun.Baik nasihat supaya bekerja bersungguh-sungguh,majukan kompeni.Tolong orang sampai tak sempat makan.Atau jangan fikirkan hidup sendiri langsung.Lagi untung orang yang nasihat tu."
"Wah banyak jugak ko observe ya?"
"Setakat yang aku tahu"
"Tapi betul la kata ko tu.Dulu aku nasihat dia,jangan abaikan keluarga.Sementara mereka masih ada,penuhilah keperluan mereka.Keperluan mereka bukan metarial.Tapi masa.Luangkan masa.Sekarang ni nak beri masa kat sape lagi dah.Jadi memang takde alasan yang konkrit la untuk nasihat dia melainkan terus je jadi hamba sampai mati"
"Tapi kesian la dia"
"Ko tak kenal dia,dia sangat degil.Kalau dia kata hitam,hitam la.Kalau putih,putih la.Biasa la,orang perempuan sekarang.Belajar tinggi.Rasa pandai sangat.Sebab tu la jugak sekarang ramai wanita tak kahwin.Kahwin sekejap jadi janda.Sebab degil"
"Wah dah jauh pergi topik ni.Dah cerita pasal masalah gender pulak.Berat sebelah pulak tu.Padahal lelaki lagi degil"
"Lelaki memang patut degil la.Nak jadi pemimpin kena degil"
"habis tu perempuan pun ada yang jadi bos jugak"
"Ya,jadi bos dan derhaka kat suami.Mati jadi ahli neraka"

1 ulasan:

remaja bilik sebelah berkata...

ak terus menganalisis blog mu