5 Jun 2012

LUKA,KECEWA,HAMPA,SEDIH...EGO

" Tadi Khalil datang cari awak,lama dia tunggu.Baru sekejap balik"

Mak saya terus menyampaikan pada saya  bila nampak saya muncul depan pintu rumah pada suatu senja. Dan pernyataan tersebut tidak mengganggu saya langsung pun pada masa itu. Sehinggalah keesokkan harinya bila seorang jiran pula sampaikan berita kepada saya.

"Khalil dah meninggal subuh tadi, dilanggar keretapi"

Saya mula longlai dan fikiran melayang-layang. Mengagak tentang apa sebenarnya yang hendak disampaikan oleh arwah sebelum pemergiaannya. Adakah dia ada permintaan.Adakah dia ingin menyatakan harapan. Setiap malam saya harapkan untuk datangnya suatu mimpi yang mengundur masa. Supaya dia dapat cerita apa tujuannya.

Dan dia betul-betul datang suatu malam.

Saya harapkan itu semua hanya berlaku sekali saja dalam hidup saya. Memikirkan terkilan seorang yang akan pergi buat selamanya. Memikirkan apa sebenarnya harapan dan permintaannya pada saya. Dan seterusnya kembali mengharapkan mimpi. Mimpi yang belum pasti.

Namun kini, ia terjadi lagi.




Tiada ulasan: