20 Jun 2012

"Minum?"
"Teh halia"
"Sama"
"Makan?"
"Tak"
"Ko busy ker?
"Ah takde lah.Macam biasa je"
"Muka penat semacam"
"Ooo tu otak aku yang busy,kena bertugas lebih sikit.Fikir macam-macam"
"Biasa la jadi otak manusia,kena la berfikir.Jadi otak binatang rileks.Untuk terus hidup je"
"Kalau takde otak,mampus la"
"Kenapa ko tiba-tiba muncul?"
"Ada je.Ko yang macam culas sikit.Susah nak sembang"
"Cis macam ada hal je,nak 'sembang'"
"Takde la,muka makin kusut nampak"
"Ai,usha nampak?"
"Mau nya tidak,nak tengok senyum pun dah susah sekarang.Nak dengar suara nyanyi lagu hindustan jauh sama sekali la"
"Ala aku nyanyi dalam hati dah sekarang.Ko tak dengar ker?"
"Hehe"
"Gelak?"
"Apa masalah ko?"
"Selama aku kenal ko,ko jenis yang tak tanya masalah orang direct macam ni.Dah berubah ye?"
"Direct ker?
"Ala hidup ni memang akan ada masalah.Cerita pun apa orang boleh buat supaya masalah tu selesai.Silap-silap dapat nasihat je.Tu pun nasihat yang tak memihak kat aku.Lagi sakit hati"
"Memang la,tapi kalau diceritakan, orang cakap boleh melegakan sikit"
"Melegakan?Aku rasa kalu cerita masalah lagi meresahkan.Risau nanti orang yang kita cerita tu pegi cerita kat satu dunia.Tu jadi melagakan pulak"
"Kena cari orang yang betul la"
"Tapi kalau semua tak betul?"
"Termasuk aku"
"Mungkin"
"Ko kejam"
"Ko lagi kejam sebab cuba mempengaruhi aku supaya bercerita,sedangkan ko pun tak berani nak jamin agar ianya terus tersimpan andai cerita aku ini nanti adalah sebuah rahsia"
"Ye ko betul.Eh budak tu macam mana?"
"Budak?"
"Ala yang buat ko macam orang gila ni la"
"Ooo.Ntah la,aku pun dah tak berapa boleh baca sangat fikirannya"
"Dah takde instinct ye dengan dia?
"Ntah la,aku pun tak tahu.Aku rasa aku boleh baca,tapi ko tau je la kan situasinya sekarang.Jadi aku cuba untuk tak buat otak aku banyak kerja sangat.Nanti apa-apa jadi,aku juga yang susah"
"Tapi dulu ko memang hebat membaca fikirannya kan?"
"Tu dulu.Eh sebenarnya aku pun tak tahu,betul ke apa yang aku terjemahkan tu.Sebab selama ni,dia je yang mengesahkan tu betul.Silap-silap sebab nak jaga hati aku.Wallahu Alam.Aku pun dah tak tanya"
"Em betul jugak kan,mungkin selama ni ko memang dah salah pun.Tapi dinafikan sebab demi menjaga hati.Tapi apa-apa pun,seeloknya ko teruskanlah kehidupan ko sekarang.Biar je dia dengan kehidupan dia.Bunyi macam kejam kan?Tapi itu lah hakikat dan jalan terbaik aku rasa.Kalau kata ko sayang dia,dengan melepaskan dan biarkan dia bebas  itu lagi menjelaskan yang ko sayang dia.Memang la agak payah untuk dia melaluinya.Tapi payah mana pun,dia sedang lalui juga.Sama macam ko juga,ko sedang lalui juga kan.Walau pun tanpa dinasihati oleh sesiapa sebelum ni"
"Memang pun"
"Em dia macam terantuk jugak la kan?Eh,yang tentang arwah mak dia tu macam mana?"
"Ntah la.Senang cerita,aku rasa macam aku ni malaikat maut je.Sebab rasa dibenci sangat"
"Dahsyatnya ko, fikir sampai macam tu sekali"
"Melampau ker?Aku terkilan ko tahu?Sampai sekarang,aku tak tahu time bila dan di mana arwah menghembuskan nafas terakhir.Sebab aku langsung tak diberi peluang untuk bercakap tentangnya.Sedangkan arwah tu adalah seorang yang aku kenal.Seorang yang aku peduli.Seorang yang aku fikirkan dalam beberapa hal.Tahlil pun aku dicadangkan untuk tidak hadir.Ko boleh bayang tak?Memang ko tak boleh bayang"
"Lagi dahsyat"
"Habis tu ko rasa,dapat tak untuk aku tidak memikirkan itu semua sepanjang hidup aku?Sekarang apa cadangan ko yang bernas untuk aku?Atau ko hanya akan jadikan cerita aku ini jawapan kepada soalan-soalan orang lain yang mungkin nanti bertanyakan apa masalah aku?Dan ko pun berbangga dengannya kerana ko mengetahui cerita ini lebih dulu dari mereka?Sorry aku terlalu mengikut emosi sehingga tidak menjaga hati ko"
"Takpe.Aku yang salah,buat ko fikir balik semua"
"Takpe,ko tak salah"
"Aku tahu"
"?"


Tiada ulasan: