8 September 2012

Saya Tak Profesional?

(profésional)
1. yg berkaitan dgn (bergiat dlm) bidang profesion (spt undang­-undang, perubatan, dll): golongan ~; ahli ~;
2. berasaskan (memerlukan dsb) kemampuan atau kemahiran yg khusus utk melaksana­kannya, cekap (teratur) dan memperlihatkan kemahiran tertentu: setiap pengurus atau eksekutif dlm satu-satu firma harus tahu mengurus secara ~;
3. melibatkan pem­bayaran dilakukan sbg mata pencarian, men­dapat bayaran: mereka perlu mendapat bimbingan seorang jurulatih tenis ~;
4. orang yg mengamalkan (kerana pengetahuan, kepakaran, dan kemahirannya) sesuatu bidang profesion; memprofesionalkan menjadikan bersifat atau bertaraf profesional: persatuan bola sepak negeri itu tidak ketinggalan utk ~ pengurusan skuad negeri dgn melantik jurulatih asing; pihak pengurusan tertinggi jabatan memang serius dlm soal ~ jabatan dan anggotanya; keprofesionalan kemampuan yg khusus (sbg seorang profesional), keupayaan seorang profesional: usaha utk menumpukan perhatian pd aspek meningkatkan ~ guru bahasa dan sastera Melayu.


Kamus Dewan Edisi Empat

Saya kurang faham dengan tuduhan bahawa saya tak profesional yang hangat diperkatakan oleh ramai orang di sana. Maksudnya di Kolej PTPL Ampang. Atau orang yang menyebut perkataan itu sekadar sebut dan tidak faham pun apa maksudnya. Sepertimana yang mereka lakukan dalam solat dan ibadah-ibadah lain,yang sekadar ikutan sahaja. Langsung tidak faham isi kandungannya.

Sebab kalau perlakuan saya dianggap tidak profesional,bagaimana pula dengan perlakuan orang lain di sekeliling saya. Adakah semua yang mereka lakukan itu saja "profesional"? Antaranya seperti berikut;

1. Setiap kali meeting atau perjumpaan staff,akan terpacul dari mulut bos,"saya hadap dia berubah". Padahal perjumpaan secara empat mata sudah berlangsung. Itu ker profesional?
2. Semua orang apabila terserempak,akan berjabat tangan dan mengucapkan Selamat Hari Raya. Tapi Fairul Nizan (PM SISE) tidak. Profesianal kah itu?
3. Nor Hayati (HOA) menyingkirkan 'Izaty dan melobi untuk Fazila(PM SBMP) naik pangkat,padahal tujuannya adalah untuk mengangkut budak tu ke hulu ke hilir memandangkan dia belum bersuami sehingga tidak disukai oleh arwah ibu Fazila kerana mengganggu anaknya apabila masa hujung minggu pun dirampas,datang ke rumah tanpa diundang,menelefon beratus kali setiap hari. Adakah itu profesional?
3. Minta surat tunjuk sebab dari saya yang tidak datang kerja sehari,sedangkan Fairul hilang 3 hari dan pura-pura gila,adakah dapat surat tunjuk sebab?Profesional?
4. Melarang staff rapat dengan saya.Itu profesional
5. Kecil hati sebab saya buat personal loan tanpa bagitahu bos.Profesional?
6. Guna duit kelab pelajar untuk kegunaan sendiri. Profesional?(anda selamat sebab saya tak sebut nama)

Dimudahkan cerita,saya memang tak profesional. Sama macam anda semua

3 ulasan:

Zulfaqar berkata...

ko world class!

Tanpa Nama berkata...

Udie,ko mmg hardcore la...hihihihih

Tanpa Nama berkata...

ko memang hebat!!
-suriza- (masihkah kau ingat?)