21 Februari 2013

SIMBIOSIS



Hari ni saya akan menulis tentang satu istilah sains yang membawa maksud perkongsian yang saling memberi faedah kepada satu sama lain. Berlawanan dengan istilah parasite, yang mana hanya menguntungkan sebelah pihak sahaja.

Simbiosis juga merupakan sebuah tajuk lagu dari ratu rock Malaysia, iaitu Ella. Akhirnya Ella menamatkan zaman bujangnya tahun lepas,walaupun sudah agak lewat. Apa-apa pun tahniah dan semoga berkekalan. Dulu saya minat Ella,mungkin sebab dia datang buat konsert kat Merapoh kot. Ah sebenarnya takde kaitan pun dengan entri ini.

Menulis sambil dengar lagu patah seribu dengangan Shila Hamzah ni membuatkan saya kehilangan punca. Idea yang ingin ditulis pada awal tadi hilang diayak oleh lenggok suara Shila. Saya suka dengan vocal Shila sejak dia zaman kanak-kanak lagi.

Ah lagu Awi Rafael pulak dah. Ni lagi haru. Ada jugak manusia yang cakap saya ni ada iras Awi Rafael. Tak tahu la tang mana yang irasnya. Kalau Leonardo Di Caprio tu ada la jugak. He he..

Berbalik pada cerita simbiosis, sebenarnya semalam saya ada pomen motor(pomen tu maksudnya baiki,bukan posmen. Ada ker orang posmen motor?) . Seperti biasa,kalau main dengan enjin ni mesti tangan akan kotor dengan minyak hitam.

Untuk mengaitkan dengan istilah simbiosis dalam cerita ini,saya menyampoo rambut semasa mencuci tangan yang kotor itu. Hasilnya,tangan saya bersih dan rambut juga bersih dan segar.

Begitulah cerita simbiosis saya. Tapi anda mungkin boleh praktikkan dalam kehidupan anda dengan cara yang lebih kreatif. Contohnya makan nasi menggunakan tangan selepas melakukan aktiviti mengecat. Selepas makan,pasti cat yang melekat di celah-celah kuku hilang. Perut pun kenyang.

Tiada ulasan: