12 November 2013

Apa sebenarnya


Pernahkah saudara sekalian bayangkan satu situasi begini berlaku kepada orang yang terlalu sayang pada anda.

Deringan telefon mengejutkan suasana sunyi
“hello”
“Hello,assalamualaikum”
“waalaikumussalam,Sape ni”
“Maaf,awak kenal Sipolan Bin Sipolan?”
“Ya,dia abang saya.Kenapa?”
“Maaf,dia baru saja meninggal.Tolong hubungi ahli keluarga yang lain.takziah.”

***
“Hello”
“Sipolan dah mati”
“Bila?Kenapa?”
“……..”
“…”

Dan Sipolan bin Sipolan itu sebenarnya nama kita sendiri.Agaknya apakah perasaan mereka yang mendapat berita malang tersebut.Dan apa pula perasaan kita pada waktu itu.Sedangkan kita langsung tidak bersedia dengan keadaan itu.Kita sibuk merencana pelbagai pelan untuk terus kaya,berduit,memiliki apa saja yng diinginkan.

Malam tadi,selepas solat Maghrib,saya berasa sangat sayu.Bila satu khayalan spontan melintas difikiran saya tenteng sebuah kematian saya sendiri.Saya terbayang bertapa terperanjatnya adik saya yang berada jauh di pedalaman Serawak bila mendapat berita yang abangnya ini telah meninggal dunia.

Hampir menitiskan air mata membayangkan suasana itu,namun dikejutkan oleh isteri dengan soalan
“abang,are u ok?”
Bingkas saya dari lamunan dan seterusnya menunaikan solat Isya’.

Tiada ulasan: