8 Disember 2015

Muhasabah la semampunya

Andai terasa nak update entri je, mesti akan teringat tentang post berkaitan kematian. Kenapa dan mengapa itu sukar untuk dijawab. Namun yang pastinya mungkin sebab di masa blog ditulis, ada berlaku peristiwa kematian di sekeliling. Itu yang pasti.

Contohnya kali ni, baru tiga hari peristiwa kemangkatan putera raja Johor. Alfatihah untuk almarhum Tunku Abdul Jalil Iskandar Ibrahim Ismail Ibni Sultan Ibrahim. Pada usia 25 tahun. Masih muda.

Dilihat dari mata hati, itulah kuasa Allah. Mengatasi mana-mana kuasa atas muka bumi ini. Walau seorang anak raja sekali pun, tiada siapa dapat mengelak dari ketentuannya. Kalau ikut pada adat, dengan kuasa yang dimiliki oleh seorang raja sudah semestinya mereka mampu buat apa saja keputusan. Namun tidak untuk memanjangkan usia atau mengelak kematian.

Ini cerita bukan nak tunjuk pandai, sekadar luahan akan kita manusia ni tak punya apa pun yang kekal. Semua yang ada pada kita sekarang hanya pinjaman, dan sangat pasti kita akan kehilangan segalanya. Cuma masa itu tiada siapa pun tahu. Kalau ada yang cakap dia tahu akan terjadi di masa depan dengan pasti, dia telah melanggari fitrah manusia.



 

Tiada ulasan: