15 Februari 2016

Bila Umur 40

Kita selalu dengar orang kata "orang lelaki kalau umur 40 tak berubah, maknanya tak kan berubah(ke arah kebaikan) la tu". Ada benarnya. Ini kisah seorang isteri yang sentiasa diuji dengan ujian berupa nasib malang. Mau tidaknya, bila dapat bersuamikan lelaki yang termasuk dalam kategori  tersebut. Yang mana harapan untuk sang isteri supaya suaminya itu berubah kian pudar. Yang pasti adalah, harapan itu telah terkubur. Kerana selagi hayat dikandung badan, selagi itu juga suaminya itu berdegil tidak akan cuba untuk berubah dan menjalani hidup normal sepertimana lelaki-lelaki lain di luar sana.
Belum pun reda akan jerih yang terpaksa di lalui dulu ketika mana suaminya itu ditangkap dan didakwa dibawah akta 39 akta dadah merbahaya. Kerana mengedar dadah. Manakala si isteri pula diheret sama ke pihak pendakwaan kerana dituduh cuba merasuah anggota polis bagi melepaskan suaminya. Saat itu jelas terbayang susahnya hidup, penatnya jiwa untuk dia menghadapinya. Dalam kepayahan itu, siapa lagi melainkan darah daging yang jadi tempat simpati. Itu adalah lumrah. Dan lumrah juga bahawa seburuk dan sebusuk manapun darah daging akan dibantu. Tidak diberi secara mutlak, sekadar pinjam segala perbelanjaan serta wang jaminan dengan pihak polis dan badan pencegah rasuah. Kerana tidak sanggup melihat darah daging meringkuk dalam kurungan besi penuh penyiksaan fizikal dan rohani itu,selagi boleh diusahakan mengelak. Pada masa suaminya sudah pun meringkuk dalam penjara, dia pula terpaksa berhadapan dengan urusan perbicaraan. Namun masih beri harapan dari sang suami bahawa segala hutang piutang akan dilangsaikan selepas dia keluar dari penjara. Itu janjinya. Janji seorang pesalah. Janji seorang lelaki yang sudah mencecah usia 40 tahun.
Kini, Selepas kurang dari 2 tahun bebas dari hukuman mengedar dadah itu. Suaminya kembali lagi ke dalam pagar besi sebagai banduan. Kali ni kesalahan lebih ringan iaitu mencuri harta benda. Hutang yang dulu janjinya nak dibayar masih belum terbayar, kini dia sudah kembali ke sangkar kebodohan itu lagi. Tiada ungkapan untuk lelaki itu selain dari berpaling dan biarkan dia dengan pilihannya itu. Biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya. Jangan dimarah, jangan ditengking. Terimalah nasib bahawa kesudahan kehidupan begini. Dia lelaki sudah tidak boleh berubah, maka pihak isterilah buat pilihan dan lakukan perubahan. Rasanya ia lebih berbaloi.
~ Sekian

Tiada ulasan: