11 Mac 2017

Umur 30 tahun yang berlalu

Pada pemikiran aku,paling lewat pun umur 30 aku mesti sudah bergelar suami. Kerana mengikut perkiraan manusia yang lemah ini,andai di usia itu aku masih lagi membujang maka secara automatiknya aku juga tak punya anak. Ya,anak untuk mewarisi keturunan aku. Jadi,aku mula pasang target dan juga sempadan bahawa aku tidak boleh melebihi umur tersebut untuk berumahtangga dan mungkin setahun kemudian aku akan menimang cahaya mata.

Pada masa itu,aku mungkin lupa satu perkara. Rezeki itu dari Allah. Ajal maut,jodoh pertemuan,itu semua ketentuanNya. Kita manusia hanya mampu merancang. Hanya Dia penentu segala.

Kini usia perkahwinan aku sudah 5 tahun. Ya,target aku untuk menamatkan zaman bujang diusia seperti dirancang juga terlaksana. Namun aku tetap juga belum direzekikan dengan cahaya mata.

Aku sangat sedar,sekuat mana usaha,sebanyak mana berdoa,namun jika belum direzekikan lagi,aku tetap akan kehampaan. Cuma nengharapkan pahala berdoa,pahala sabar sebagai habuan. Dan aku juga berdoa,sebagaimana Nabi berdoa,iaitu supaya Allah lindungi aku dan isteri dan keluarga dari kesyirikan sedangkan kami tahu bahawa itu syirik dan juga lindungi kami dari kesyirikan sedangkan kami tidak tahu bahawa itu adalah syirik,dalam usaha kami untuk mendapatkan anak.

Diharapkan,anda yang membaca entri ini juga mendoakan kami mendapat zuriat pewaris keturunan kami. Amiin. Sekian terima kasih.

Tiada ulasan: