3 Januari 2012

Puisi Malam

Puisi Malam

malam sudah kian kelam
pagi sudah hampir terang
masih aku berguling di tilam
sedang mata hanya pejam
padahal akal masih melayang
padahal akal masih berjalan
dari siang bertukar malam
entah apa yang difikirkan
entah apa yang terfikirkan
entah apa bakal menjelang
meraba kertas kertas usang
mencapai pena sebatang
biar apa kata orang
biar gugur semua bintang
biar punah terang bulan
biar aku dengan puisi malam
asal tiada aku jaga lagi
asal teman aku mimpi
asal aku bangkit nanti

dengung siang sudah hilang
soal persembahan pula datang
apa betul ada sukatan?
apa cuma kambing hitam
jadi alas segala jawapan
sedang tiada satu borang
dari lahir sampai kapan
semua ikut seru setan
buat apa asal kenyang
buat apa asal menang
             (31.12.2011-1.42a.m)

Tiada ulasan: