24 Julai 2012

Usap sampai lenguh

Aduh benci betul la kalau lama tak menulis ni.Mesti idea macam payah je nak keluar.Ayat pun susah nak susun walau sudah ada idea.Nak kritik or menyindir pun diri sendiri aje yang faham.Contohnya macam sekarang ni,ideanya adalah saya nak cerita tentang kejadian semalam.Salah seorang mak pelajar call saya pagi-pagi.Sebenarnya takde la pagi sangat pun.Sebab dah pukul 8.45 pagi.

Tujuan dia call adalah untuk memberitahu anaknya terlajak tidur.Sedangkan pagi semalam ada Ujian Amali yang perlu dihadiri oleh anaknya pada jam 8.30 pagi.Dia meminta saya memberitahu pengajar supaya membenarkan anaknya itu masuk ke bilik Ujian andai terlewat sampai kolej.Dan jangan terlalu bertegas dengan anaknya itu.Saya hanya mengiyakan saja.Dan buat apa yang diminta.

Pukul 9.30 pagi,sekali lagi dia call saya.Tapi kali ini dengan sedikit beremosi dan marah-marah.Sebab anaknya tadi tetap tidak dibenarkan untuk menduduki Ujian tersebut.Macam-macam yang dibangkitkan.Pihak pengurusan.Waktu yang dianjak.Nak gugurkan subjek sebab dah rasa akan faile.Dan saya menganggap itu sekadar provokasi pendek akal saja.Sehinggalah dia cerita perihal anaknya yang dah berubah;tak keluar malam.Oleh kerana bulan puasa,dan saya pula sedang menjalankan ibadah,maka saya dengar saja.Tu pun handfon  saya letak jauh je dari telinga.Malas nak layan.

Berceritalah dia tentang pantang larang berhadapan dengan anaknya itu.Anaknya itu tak boleh dimarah-marah,tak terima nasihat.Dia sempat cakap lagi,"En.Udi je faham perangai anaknya.Dia langsung takde masalah dengan En.Udi."Tapi saya cakap dalam hati,"saya bukan 'faham',tapi saya 'rasa'.Saya 'rasa' yang dia nak dilayan macam kucing Parsi.Dan saya takkan buat macam tu.Baik saya fikir benda lain.Dan untuk pelajar lain.

Dia juga cuba salahkan pihak kolej kerana menukar waktu operasi dengan alasan bulan puasa.Katanya kalau guna waktu biasa,mesti anaknya sempat untuk sampai dan dapat menduduki ujian itu.Pukul 9.30.Ni start pukul 8.30,sebab tu anaknya tertidur dan tak sempat sampai.

Saya hanya respon kepada emosi dia dengan satu ayat aje."anak puan sorang je yang masalah,budak lain semua dapat datang."Tapi ayat monolog saya pula,"anak puan tu yang taknak jadi manusia.Nak bercakap tentang 'kalau',kalau ujian tu bermula pukul 9.30,dia akan tertidur sampai pukul 10.00 pulak.Sama juga tak dapat masuk nanti.Jadi jangan nak menangkan anak sangat ye.Saya pun tak menangkan kolej ni.Tapi menyampah la pagi-pagi,puasa-puasa,ngantuk-ngantuk ni."

23 Julai 2012

"Sebagai salah seorang blogger yang beragama Islam,terasa janggal sekali jika tidak saya post entri sempena bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Mungkin walau hanya uncapan "selamat berpuasa kepada semua,selamat bersahur,selamat berbuka,terawih dan juga ibadah-ibadah lain.Namun mungkin juga coretan luahan hati sebagai seorang hamba yang kerdil di muka bumi Allah ini."

11 Julai 2012

Cerita di suatu pagi.

Cerita di suatu pagi.
"Gila betul si Polan tu"
"Kenapa kau tiba-tiba kata begitu?"
"Aku rasa macam dia tu songsang la"
"Pulak dah?"
"Kau tau, dia bla bla bla bla..."
"Haha aku tau.Eh aku dah agak pun.Tapi yang aku tak dapat agak adalah benda ni aku dengar dari mulut orang lain.Sebab sebelum ni aku dengar dari suara hati aku je yang bercakap.Tapi bagus la kalau orang lain pun dah perkatakan."
"Macam mana kau boleh agak tu?Tak kan pulak kau pun alami benda yang sama.Hehe"
"Bukan aku la.Bukan sorang aje yang kena.Dah ramai pun.Tapi semua diam.Ada yang dah kena teruk pun.Huh!!"
"La ye ke.Tapi kenapa ye?"
"Ntah.Tapi mengikut tuduhan aku,tu berkaitan dengan empayar.Tapi kalau aku silap,itu maknanya dia memang ada masalah jiwa la.Atau gila.Atau kedua-duanya sekali."
"Apa maksud 'empayar' tu sahabat?"
"Pengaruh"
"untuk?"
"Team"
"Tu je?"
"Ye la.Sebagai permulaan.Tapi bila dah terjebak,alamatnya dah tak peduli diri sendiri la.Jadi zombie.Kau nak?"

Tapi yang pastinya cerita pagi itu tidak berakhir begitu saja.Kerana ianya merupakan satu petanda lembaran baru akan dibuka sebagai topik empat mata.Cerita yang mungkin akan meruntuhkan sebuah angan membina empayar.Cerita yang juga mungkin akan mengaibkan kelalaian seseorang sehingga terperangkap.Atau mungkin juga cerita yang akan memusnahkan si Polan yang taksub memerangkap.

bagai sebuah kapal perang
namun beza apa di dalam
akal dibawa bebas melayang
meletup merebahkan diri
mati bukan mati
mati dengan erti
mati dengan bakti
aku belum bersedia lagi
hehe

3 Julai 2012

PTPL:Terus berjaya

Assalamualaikum.Salam sejahtera.Apa khabar?Dan yang paling penting motivasi penuh la hari ni ye.Tak mau motivasi separuh-separuh aje.kasi naik bagi penuh.Terutamanya bagi adik-adik yang sedang belajar tu.Jangan longlai saja.jangan jalan macam orang yang tengah tunggu hari nak mati saja.Semangat sikit.Ingat,menuntut ilmu ni seronok.Mau nya tak seronok,sebab lepas ni orang pandang kita sebagai seorang yang berilmu.Kalau belajar main-main,malu la nanti.Orang pandang bukan main tinggi lagi,padahal kita apa pun tadaaa.Belajar betul-betul.

Sama la juga dengan mereka yang berkerja tu.Akak-akak yang berkerja.Jangan la teruk sangat muka tu kalau ada masalah pun.Orang tengok pun takut.Elok ada satu masalah,jadi masalah lain pulak nanti.Cari kekuatan.Cari motivasi diri.Takkan nak terus macam tu aje kalau ada masalah.Kalau perlu bercakap,bercakap.Ya,bercakap ni akan merangsang otak kita untuk jadi lebih bijak dan kritis tau.Berbanding dengan kita hanya duduk diam saja.Tapi jangan la cakap benda yang bukan-bukan pula.Cakap la maklumat-maklumat yang ilmiah.Fakta-fakta yang tepat.Idea-idea yang bernas.Kalau cakap merapu saja,baik diam la pula saya rasa.

Pengalaman saya mengajar selama tiga tahu.Saya akan rasa lebih hidup dan otak saya lebih kritis apabila berhadapan dengan kelas yang pelajarnya memberi respon.Pelajar yang aktif.Mereka menjawab bila ditanya.Bertanya bila tak tahu.Ketawa bila ada perkara yang mencuit hati.Tapi kalau berhadapan dengan pelajar yang diam seribu bahasa,pegang pen dan buku nota.Senyum pun tidak.Bukan saya saja mati,kutu atas kepala pun turut mati tengok mereka.

Abang ni dah menulis entri motivasi balik?Dah tak jiwa kacau ke?Alamat bosan la blog ni nanti.Dah takde topik-topik kontroversi lagi la gamaknya nanti ni.

Hidup ni bagai berada di roda yang berpusing dik.Kalau masa dia berpusing dan meletakkan kita di atas,maka banyak la kelebihan kita.Dapat tengok macam-macam.Seronok.Tapi bila kita dah kembali ke bawah,jangan la gundah gulana sangat.Biarlah orang lain pula merasa di atas.

Tak faham ye?Baiklah,topik kontroversi akan ada.Rajin-rajin la baca kalau nak tau.Sekian terima kasih.

p/s: Andai bos baca,sebenarnya entri ini ditulis di rumah dan saya hanya tumpang internet opis untuk publish saja.