24 Julai 2012

Usap sampai lenguh

Aduh benci betul la kalau lama tak menulis ni.Mesti idea macam payah je nak keluar.Ayat pun susah nak susun walau sudah ada idea.Nak kritik or menyindir pun diri sendiri aje yang faham.Contohnya macam sekarang ni,ideanya adalah saya nak cerita tentang kejadian semalam.Salah seorang mak pelajar call saya pagi-pagi.Sebenarnya takde la pagi sangat pun.Sebab dah pukul 8.45 pagi.

Tujuan dia call adalah untuk memberitahu anaknya terlajak tidur.Sedangkan pagi semalam ada Ujian Amali yang perlu dihadiri oleh anaknya pada jam 8.30 pagi.Dia meminta saya memberitahu pengajar supaya membenarkan anaknya itu masuk ke bilik Ujian andai terlewat sampai kolej.Dan jangan terlalu bertegas dengan anaknya itu.Saya hanya mengiyakan saja.Dan buat apa yang diminta.

Pukul 9.30 pagi,sekali lagi dia call saya.Tapi kali ini dengan sedikit beremosi dan marah-marah.Sebab anaknya tadi tetap tidak dibenarkan untuk menduduki Ujian tersebut.Macam-macam yang dibangkitkan.Pihak pengurusan.Waktu yang dianjak.Nak gugurkan subjek sebab dah rasa akan faile.Dan saya menganggap itu sekadar provokasi pendek akal saja.Sehinggalah dia cerita perihal anaknya yang dah berubah;tak keluar malam.Oleh kerana bulan puasa,dan saya pula sedang menjalankan ibadah,maka saya dengar saja.Tu pun handfon  saya letak jauh je dari telinga.Malas nak layan.

Berceritalah dia tentang pantang larang berhadapan dengan anaknya itu.Anaknya itu tak boleh dimarah-marah,tak terima nasihat.Dia sempat cakap lagi,"En.Udi je faham perangai anaknya.Dia langsung takde masalah dengan En.Udi."Tapi saya cakap dalam hati,"saya bukan 'faham',tapi saya 'rasa'.Saya 'rasa' yang dia nak dilayan macam kucing Parsi.Dan saya takkan buat macam tu.Baik saya fikir benda lain.Dan untuk pelajar lain.

Dia juga cuba salahkan pihak kolej kerana menukar waktu operasi dengan alasan bulan puasa.Katanya kalau guna waktu biasa,mesti anaknya sempat untuk sampai dan dapat menduduki ujian itu.Pukul 9.30.Ni start pukul 8.30,sebab tu anaknya tertidur dan tak sempat sampai.

Saya hanya respon kepada emosi dia dengan satu ayat aje."anak puan sorang je yang masalah,budak lain semua dapat datang."Tapi ayat monolog saya pula,"anak puan tu yang taknak jadi manusia.Nak bercakap tentang 'kalau',kalau ujian tu bermula pukul 9.30,dia akan tertidur sampai pukul 10.00 pulak.Sama juga tak dapat masuk nanti.Jadi jangan nak menangkan anak sangat ye.Saya pun tak menangkan kolej ni.Tapi menyampah la pagi-pagi,puasa-puasa,ngantuk-ngantuk ni."

Tiada ulasan: