5 November 2015

aku pun blogger apa?

Hari ni dengan penuh tegas,aku men"coretkan title kat blog aku begitu(seperti yang di atas). namun sebenarnya, itu bukan datang dari mana-mana factor luar pun. hanya sekadar membalas kata hati yang mengusik
"demo ni,lamo benar dah tak menulis.Apa crita,apa crita?(persis gaya Ropie Cecupak)"

Memang ada kebenaran juga la usikan hati aku tu, sebab sudah tersangat lama aku tak update entry blog aku ni. Sehinggakan untuk log in sekejap tadi pun terpaksa mencuba beberapa kali kerana sudah lupa password. tapi nasib baik masih lagi ada sisa-sisa ingatan katakuncinya. kalau tidak, blog ni juga akan menerima nasib yang sama macam blog-blog sebelum ni, mati tanpa kubur. Lupa password.

Dan harapan aku mulai hari ni, aku mampu untuk update entry seminggu sekali. Sekali lagi untuk peringatan ; aku sekarang ni sedang bercakap sorang-sorang. Kalau ada yang terbaca, sila jangan cuba-cuba untuk membuat penilaian dengan menggunakan perkataan negative seperti poyo, syok sendiri,perasan dan sebagainya.

Kalau ingin diceritakan,rasanya mungkin boleh menghasilkan 5 buah novel apa yang aku rasa,fikir,lalui,lihat,dengar sepanjang tempoh entry aku yang terakhir beberapa bulan lepas sehingga ke saat ini. Tapi itu sekadar "mungkin' saja. Sebab pada hakikatnya,menulis atau bercerita ni bukan semudah  kita membaca atau mendengar cerita yang diceritakan oleh orang lain.

Contohnya cerita tentang peristiwa kematian arwah ayah aku. Walaupun sudah 8 bulan berlalu, ingatan pada malam terakhir sebelum pemergian ayah aku masih segar dalam igatan. begitu juga kenangan aku pada usia 5 tahun ketika aku membantu ayah mengukur kawasan lapang untuk didirikan rumah kami sehingga sekarang. kenangan ketika zaman remaja, dihantar ke asrama, pergi berkebun, lastik burung. Itu semua adalah kenangan dan berkait dengan perasaan yang sebenarnya langsung tidak dapat digambarkan melalui kata-kata. tidak mungkin itu berlaku.

Bagaimana perjalanan hidup kami yang sudah berubah secara total walaupun ia tidak terzahir pada pandangan mata. Setiap dari kami melaluinya secara naluri dan hanya bermain dalam perasaan masing-masing setiap ahli keluarga. Bagi aku,ingin meluahkan pun tiada kemampuan serta kekuatan. Dan bila sekali sekali balik kampong, menziarahi pusara bersama Ma dan adik beradik, terasa yang kami telak kehilangan salah seorang insan penting dalam salasilah keluarga kami. Doa dan sedekah semoga dapat kembali bersatu di alam abadi.





 

Tiada ulasan: