19 Januari 2010

cerita seorang lelaki bernama Pok Soh(Pak Soh@Yusuf)

Ceritanya bermula di sebuah kampung yang telah mengeluarkan salah seorang jejaka  kacak di negara kita ini.Akan tetapi lelaki kacak tersebut bukanlah yang memiliki nama Pok Soh sepertimana tajuk kepada cerita ini.

Kampung yang dimaksudkan tersebut adalah Kampung Mentara Baru.Sebuah kampung yang merupakan jajahan kepada Kampung Merapoh.Terletak dalam daerah Kuala Lipis.Negeri Pahang.Negeri pantai timur.Penjelasan ni sebenarnya untuk Dj Radio Muzik yang on air segmen Pilihan Bersama malam ni.Aku dalam perjalanan ke sini tadi,ada la dengar Radio Muzik dalam kereta kejap.Dj Dj tu baca permintaan lagu dari seorang peminat yang datangnya dari Merapoh.Tapi Dj tu tak tau Merapoh tu kat mana.Kecik ati betul aku dengar.

Kembali ke cerita Pok Soh.Beliau adalah seorang lelaki yang berasal dari negara jiran, iaitu Thailand.Namun beliau telah menetap di kampung Mentara Baru sejak dari usianya awal 30an sehinggalah usianya dalam lingkungan 50an.Hampir 20 tahun juga la beliau menjadi warga kampung ni.Banyak juga la jasa di kepada penduduk penduduk kampung.Terutamanya kepada golongan muda dan yang kurang muda di bulan puasa.Jadi port tak puasa.Nasib baik la aku ni iman tebal.

Namun begitu,Pok Soh ni disenangi oleh orang kampung.Mungkin kerana sikap dia yang senang kalau diminta bantuan.Seperti ada kenduri kendara dan sebagainya.Dia la yang akan datang awal untuk menghulurkan bantuan.Tapi aku rasa salah satu sebab dia datang awal tu sebab nak ponteng menoreh.Kalau datang lewat,pagi tu mungkin dia kena gi menoreh.

Pok Soh ni sebenarnya datang ke kampung ni adalah untuk bekerja dan mungkin juga untuk mencari tempat berteduh.Kerana sejak dia menjejakkan kakinya ke kampung ni,dia tak pernah pun balik ke kampungnya,di Thailand.Mungkin dia ada masalah keluarga ke,malah pengangkutan ke,masalah politik ke, itu semua tak tiada siapa tahu.

Di kampung ni,Pok Soh ni memegang jawatan sebagai Penoreh Getah sepenuh masa di kebun atuk aku.Banyak juga la jasa dia kepada atuk aku sekeluarga,kerana disamping dia menjalankan tugasnya sebagai penoreh,dia juga menebas semak dalam kebun getah tersebut,memberi makan kepada nyamuk nyamuk dan pacat pacat yang atuk aku bela dalam kebun tersebut.Dan banyak juga la pokok getah atuk aku yang jahanam sebab mungkin dia cuba explore teknik baru dalam bidang penorehan dengan melukis imej imej seperti ayam di batang pokok getah.

Tapi atuk aku tak kesah pun dengan tu semua.Sebab atuk aku pun bukan buat spotcheck kebun getah tu.
........................................

Hari berganti hari,musim berganti musim,tahun bertukar tahun.Pok Soh telah mula bencari pembaharuaan dalam hidupnya.Mungkin beliau ingin bertukar angin.Mungkin juga dia rasa kerjayanya sebagai penoreh di kebun atuk aku sudah tidak membuatkan dia gembira,dan mungkin juga dia mempunyai peluang untuk mencuba yang baru.Maka secara tiba tiba dia melepaskan jawatan yang di pegangnya selama hampir 20 tahun itu.

Tapi sekali lagi atuk aku tak kesah pun dengan semua tu.Atuk aku ada cucu yang baik.Yang selalu ada bila diperlukan.
..........................................

Pok Soh memulakan kerja di tempat baru.Tapi masih lagi jawatan yang sama dengan yang sebelum ni.Sebagai Penoreh Getah sepenuh masa.Tapi mungkin lagi baik berbanding semasa bertugas di kebun atuk aku.Dari segi lokasi penginapan,suasana kerja.Ya la,kalau dulu tinggal di pelusuk kampung tapi sekarang di tepi jalan raya utama(KL-KB) lagi tu.Pokok getah juga masih muda.Kebun baru.

Atuk aku tak kesah jugak.
.............................................

Bak kata lirik lagu,panas tak semestinya ke petang,mendung pun tidak berpanjangan.Pok Soh telah dikunjungi oleh sekumpulan orang yang memperkenalkan diri mereka sebagai Pegawai Imegresen.Dan beliau pun tak mampu untuk menunjukkan dokumen sah yang membenarkan dia tanggal dan bekerja di Malaysia.Maka malam tu hilanglah Pok Soh dari kampung Mentara Baru sehingga ke hari ini.Mungkin dia dihantar pulang ke Thailand.

Yang ni atuk aku kesah.Katanya"elok elok duduk dalam kampung,pindah duk tepi jalan.Kan senang orang nak ambil.Kesian Pok Soh,sebenarnya Pok Soh tu ada lagi ke kampung kat Thailand tu.?setau aku,dia tak pernah balik pun"
...............................................

Tiada ulasan: