14 Februari 2011

Beringat sebelum kena

Kali ni rasa macam nak sambung lagi tentang membaca jambatan ilmu.Sebab kata-kata tu memang yang paling tepat dengan ilmu.Bila membaca ni,kita seolah-olah menyeberangi atau berhijrah ke satu destinasi baru.Satu tempat yang disifatkan sebagai berilmu.Berpengetahuan.Dan lagi bestnya berakal.Nak jadi betul-betul berakal ni kena ada ilmu adik-adik.Nak berilmu pulak kena rajin baca buku dik.Tak pun rajin baca blog yang ala-ala berilmu macam ni.

Semalam saya memandu di atas Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).Ada la dua buah motorsikal yang menarik perhatian saya.Dan saya rasa mereka ni la yang malas membaca buku dan malas baca blog saya, tu pasal mereka masih lagi menunggang motorsikal secara merbahaya.Dengan keadaan jalan yang licin sebab baru lepas hujan,siap berlumba lagi tu.Kalau la ada apa-apa halangan di hadapan dan terpaksa membreak secara mengejut,pasti tergolek punya tu.

Kalau rajin membaca akhbar ataupun blog saya,mesti mereka sedikit gerun dan insaf untuk melakukan perkara seperti itu.Dengan statistik kemalangan yang meragut nyawa paling ramai setiap hari adalah dari pengguna motorsikal.Tak kan tak sedar lagi kot.Tapi kalau tak baca,macam mana nak sedar kan.Macam mana nak berakal waras kan.

Takkan dah mati baru nak berhati-hati dik.Sama la nak berjimat setelah gaji dah habis.Boleh ker?Nak jimat apa lagi kan.

Baik berbuat baik macam mereka ni

Tiada ulasan: